تفاوت ERP و BPMS چیست؟ سازمانها برای بهبود فرآیندهای کسب و کار خود با گزینه های بسیار موجود در بازار مواجه هستند، تشخیص اینکه چه ابزاری برای نیازهای آنها مناسب است دشوار و بعضا چالش برانگیز است.
به عنوان مثال بهره وری کسب و کار را در نظر بگیرید. ممکن است برای انتخاب بین مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) و نرم افزار منابع سازمانی (ERP) مشکل داشته باشید.
در این مقاله، ما قصد داریم تفاوتهای بین ERP و BPMS را بیان می کنیم تا به شما برای کمک به شما در تصمیمگیری درست بیان کنیم. با ما همراه باشید.
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) چیست؟
ERP مخفف Enterprise resource planning است.برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) نوعی نرم افزار است که دسترسی کاربران را به قابلیت های بخش متعددی فراهم می کند. این ماژول ها به بخش های مختلف کسب و کار مانند منابع انسانی، حسابداری، مدیریت موجودی، تولید، مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) و غیره خدمات می دهند. یک سیستم کامل ERP همچنین شامل نرم افزار Enterprise Resource Management است که به برنامه ریزی، پیش بینی و گزارش نتایج مالی سازمان کمک می کند. یک ERP نمای کلی از فعالیت شرکت ارائه می دهد و بهینه سازی فرآیند و تمرکز دادهها را امکان پذیر میکند. هنگامی که ERP اطلاعات را از چندین ابزار جمع آوری می کند، همچنین می تواند اطلاعات تکراری را حذف کند تا قابلیت اطمینان داده ها را بهبود بخشد. علاوه بر این، فرآیندها یکپارچه هستند، زیرا امکان تنظیم گردش کار وجود دارد. در نهایت، با یک راه حل ERP، امکان ارجاع متقابل جداول یا نمودارها برای برجسته کردن شاخص های کلیدی وجود دارد.
هدف اصلی یک سیستم ERP این است که داده ها را در یک پایگاه داده مشترک ذخیره و جمع آوری کند و به کاربران دسترسی استفاده از آن را بدهد.
بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزار دبیرخانه و بایگانی چه امکاناتی دارد
مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) چیست؟
مدیریت فرآیند کسب و کار یک راه حل نرم افزاری است که فرآیندهای تجاری شرکت شما را بهبود می بخشد. هدف این نوع ابزار بهبود عملکرد شرکت با تسهیل هماهنگی بهتر بین جریانهای کاربر، ماشینها و سیستمها است.
سپس به تجزیه و تحلیل مبادلات، وظایف، زمان اجرا و اعتبار سنجی می پردازد. استفاده از BPMS مزایای زیادی برای شرکت ها دارد. به لطف این راه حل، بهبود ارتباطات در طی فرآیندهای مختلف و کاهش خطاهای انسانی در حین اجرای وظایف امکان پذیر است. BPMS همچنین برای خودکارسازی کارهای تکراری و افزایش سرعت اجرای آنها پیاده سازی شده است. و در نهایت، BPMS انطباق فرآیند را بهبود می بخشد
نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) راه حلی متشکل از استراتژی ها و تکنیک های متنوع برای خودکارسازی گردش کار است. این سیستم ابزارهای مدل سازی فرآیند را برای طراحی و ویرایش گردش کار ارائه می دهد. مدلسازی فرآیند به شما امکان میدهد توضیحاتی را اضافه کنید تا دیگران را در مورد آنچه در جریان کار اتفاق میافتد مطلع کنید.
بیشتر بخوانید : مدیریت فرایند کسب و کار (bpms) چیست ؟
مزایای استفاده ERP در سازمان
✓ کاهش هزینه
✓ نظارت و افزایش رضایت مشتری
✓ نظارت بر زنجیره تامین
✓ تایید و رعایت مقررات
✓ مدیریت منابع انسانی
✓ قابلیت مقایسه دادهها
✓ نظارت بر تمامی جنبه های زنجیره تامین
✓ جمع آوری داده های هوش تجاری (BI) برای انتخاب کسب و کار آگاهانه تر.
✓ تأیید اینکه شرکت شما با تمام انطباقهای استاندارد و منطقهای (به عنوان مثال FDA، ISO و موارد دیگر) مطابقت دارد.
✓ مقیاس پذیر
مزایای استفاده از BPMS
✓ افزایش بهرهوری
✓ رعایت مقررات
✓ مدیریت دسترسی به داده ها
✓ توسعهی آسان نرمافزاری
✓ تسهیل همکاری داخلی و خارجی
✓ گزارش ها و تحلیلهای واقعی
✓ سرعت انجام کار
✓ کاهش هزینهها
✓ مدیریت دانش
✓ افزایش رضایت مشتری
بیشتر بخوانید : مدیریت جلسات چیست و چرا به نرم افزار مدیریت جلسات نیاز داریم؟
تفاوت های ERP با BPMS
اگر فکر می کنید که تعریف BPMS هنوز هم بسیار شبیه ERP به نظر می رسد، اشتباه نمی کنید.
سیستم های ERP بر عملکردها و ماژول های مختلف تجاری تمرکز دارند. ERP همچنین می تواند داده های ماژول را ردیابی کند. این راه حل همه چیز را از فروش گرفته تا دستمزد کارمندان ردیابی می کند.
BPM سفارشی سازی گردش کار را ارائه می دهد.
فرض کنید برای مدیریت یک گردش کار خاص منابع انسانی به نرم افزار نیاز دارید. یک فروشنده ERP فقط میتواند کل ماژول منابع انسانی را ارائه دهد، که اگر از همه ویژگیهای موجود بهره نبرید، میتواند پرهزینه باشد. یک سیستم BPMS به کسب و کار شما اجازه می دهد تا آن گردش کار را با سفارشی سازی بر اساس نیاز خود مدیریت کنید که سیستم های ERP از آن برخوردار نیستند.
✦ مدیریت فرایند
مدیریت فرآیند ERP وجود دارد، اما ERP ها همیشه داده های یکسانی را به عنوان یک سیستم BPM ارائه نمیدهند. هر دو نوع نرمافزار از ابزارهای BI استفاده میکنند، اما در حوزه تحلیلهایشان متفاوت هستند.
✦ هر دو هوش تجاری را ارائه می دهند
هر دو سیستم با استفاده از KPI ها و گزارش های سفارشی، تجزیه و تحلیل ارائه می کنند. با این حال، BPMS می تواند کارایی فرآیندهای خاص را ردیابی کند. قابلیتهای BI BPM بینشی در مورد زمانهای اجرای فرآیند، وضعیتها و تعداد رویهها ارائه میکند.
✦ ذخیره سازی و مشاهده داده ها را فراهم می کند
در این مقایسه ERP در مقابل BPM برای ذخیره سازی و شفافیت داده، ERP برنده است. این داده ها را در یک سرور مرکزی ذخیره می کند و به بخش های مختلف اجازه می دهد داده ها را وارد کنند و همه آنها در یک مکان ذخیره می شوند. این تمرکز نشان می دهد که چگونه شرکت و عملکردهای آن با یکدیگر همکاری می کنند.
✦ ERP به کاربران دیدگاهی جامع می دهد که BPM نمی تواند ارائه دهد.
همچنین دادههای بسیار بیشتری را ذخیره میکند و امکان تجزیه و تحلیل گسترده در تمام عملکردهای تجاری را فراهم میکند که نشان میدهد چگونه هر کدام به هم مرتبط هستند. این راه حل، توابع و الزامات تقریباً بی نهایتی را فراهم می کند که کشش دارند.
آیا می توانید از ERP و BPMS با هم استفاده کرد؟
پاسخ کوتاه بله است؛ شما می توانید از این سیستم ها به عنوان راه حل مشترک BPM ERP استفاده کنید.
بسیاری از سردرگمیهای پیرامون BPM و ERP از این واقعیت ناشی میشود که آنها در برخی موارد زمانی که به طور جداگانه استفاده میشوند، یک کار را انجام میدهند. جالب اینجاست که شما تفاوت های بین این دو سیستم را زمانی که با هم به عنوان یک راه حل فرآیند کسب و کار ERP استفاده می شوند، به بهترین وجه مشاهده می کنید.
به طور معمول، BPM در یک سیستم ERP گسترده تر ادغام می شود تا آنچه را که ERP ها نمی توانند مدیریت کنند. این شکاف میتواند منجر به ناکارآمدیهای متعدد شرکت و راهحلهای خستهکننده در حین حل آنها شود.
تجزیه و تحلیل های افزایش یافته BPM روند را تقویت می کند و به ERP گسترده تر اجازه می دهد تا عملکردهای تجاری عمومی تر را تسهیل کند. اگر به درستی ادغام شوند، این دو میتوانند مکمل یکدیگر باشند. میتوانید مدیریت فرآیند خودکاری داشته باشید که استفاده از منابع را نظارت میکند و وظایفی را به همراه ذخیرهسازی متمرکز داده و همکاری اختصاص میدهد.
در مورد سیستم اطلاعاتی، باید بدانید که یک ابزار ERP داده های یک شرکت را به منظور تشکیل یک پایگاه داده واحد متمرکز می کند. دسترسی به داده های شرکت را آسان تر می کند. به نوبه خود، BPMS به جریان های داده تولید شده توسط هر خط تجاری شرکت می پردازد. بنابراین، نقش BPMS استانداردسازی داده ها مانند ERP نیست، بلکه تسهیل انتقال آن در یک تجارت است.
با توجه به مقیاس نفوذ آن، توجه داشته باشید که یک ERP تمام فرآیندهای تجاری یک شرکت را در نظر می گیرد. یک ERP اطمینان حاصل می کند که داده های مربوطه را در جایی که مورد نیاز است یکپارچه می کند تا همه بخش های شرکت بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. هدف یک ERP ساده کردن جریان اطلاعات بین تمام ابزارهایی است که در خود جای داده است. در مورد BPM، با نظارت بر نحوه گسترش هر فرآیند گام به گام، بیشتر بر روی انسجام بین کاربران و ابزارهای آنها تمرکز می کند.
در نهایت، عملکردهای ارائه شده توسط یک ERP و یک BPMS متفاوت هستند.
هدف استفاده از bpms در سازمان ها چیست ؟
هدف BPMS هماهنگ کردن فرآیندهای تجاری از طریق ساده کردن آنها و خودکار کردن وظایف تکراری است.
آیا BPMS بخشی از ERP است ؟
BPMS فرایند محور است و روی گردش کار متمرکز است در حالی که ERP وظیفه محور ایت و روی عملکرد ماژول های مختلف تمرکز دارد.