امروزه بسیاری از شرکتها برای انجام کارهای سازمانی خود همچنان از روشهای سنتی استفاده میکنند و از معایب این روند بیاطلاع هستند. همچنین، اطلاعات کمی در مورد نرمافزارهای دیجیتال کردن کسبوکار دارند و نمیدانند کدام نرمافزار برای رفع نیازهای شرکتشان مناسبتر است. این عدم آگاهی باعث کاهش بهرهوری و افزایش هزینهها میشود. در این مقاله، قصد داریم شما را با بهترین نرمافزارهای دیجیتال کردن کسبوکار در 2025 و مزایای آنها آشنا کنیم. این نرمافزارها همچنان که فرآیندهای سازمانی را سادهتر میکنند، بلکه دقت و سرعت انجام کارها را نیز افزایش میدهند. با استفاده از این ابزارها، شرکتها میتوانند همراه با تکنولوژی های جدید و رقابتیتر عمل کنند.
9 نرم افزار برتر دیجیتال کردن کسب و کار
دیجیتالیسازی کسبوکار به معنای استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود فرآیندها، افزایش بهرهوری و ایجاد ارزش افزوده در کسبوکار است. این فرآیند به این معنی است که یک پروسه کاری سنتی در سازمان را با استفاده از نرم افزارها به روند دیجیتالی تغییر دهیم. کسبوکارها میتوانند سریعتر تصمیم بگیرند، هزینهها را کاهش دهند و در بازار رقابتی پیشتاز باشند. این تحول نهتنها باعث افزایش کارایی میشود، بلکه تجربه مشتریان و کارکنان را نیز بهبود میبخشد. در دنیای امروز، یک گام ضروری برای بقا و رشد کسبوکارها محسوب میشود.
بخش های یک سازمان را به چهاردسته تقسیم کرده ایم که برای هربخش بهترین نرم افزارهای دیجیتال کردن کسب و کار را معرفی کنیم.
نرم افزارهای دیجیتال کردن مدیریت پروژه
نرمافزارهای مدیریت پروژه ابزارهایی هستند که به تیمها و سازمانها کمک میکنند تا پروژههای خود را بهطور مؤثر برنامهریزی، اجرا و نظارت کنند. این نرمافزارها امکاناتی مانند مدیریت وظایف، زمانبندی، تخصیص منابع، پیگیری پیشرفت و همکاری تیمی را فراهم میکنند.
1.نرم افزار هدف سنج
نرمافزار هدفسنج با ارائه قابلیتهایی مانند مدیریت وظایف، تعیین اهداف بر اساس چارچوبهای OKR ( اهداف و نتایج کلیدی ) و KPI (شاخص عملکرد کلیدی )، به بهبود فرآیندهای مدیریت پروژه در سازمانها کمک میکند. OKR یک روش هدفگذاری است که به افراد و سازمانها امکان میدهد تا اهداف خود را بهطور شفاف تعریف کرده و پیشرفت آنها را پیگیری کنند.
با استفاده از این نرمافزار، میتوانید شرایط تیمی را بهبود بخشیده و عملکرد اعضا را بهطور دقیق ارزیابی کنید. هر یک از اعضای تیم میتوانند وظایف محوله را در سیستم ثبت کرده و با تعیین زمانبندی مناسب، آنها را بهموقع انجام دهند. علاوه بر این، مدیران میتوانند اهداف کلان سازمان و نتایج کلیدی مورد نظر را در نرمافزار تعیین کنند تا با تمرکز بیشتر و کارایی بالاتری به اهداف تجاری خود دست یابند.
ویژگی های نرم افزار هدف سنج :
- پیگیری پیشرفت کار
- واگذاری کار به اعضای تیم
- تعیین مهلت ها براساس تقویم شمسی
- تنظیم برنامه های کاری
- تحسین اعضای تیم بر اساس عملکردشان
- مشخص کردن اهداف و نتایج کلیدی
- انتخاب بازه دلخواه برای OKR
- تعریف KPI مناسب کسب و کار خود و پیگیری پیشرفت آن
بیشتر بخوانید : چرا سیستم مدیریت اسناد (DMS) برای سازمان ها ضروری است؟
2.نرم افزار Trello(ترلو)
ترلو ابزاری برای مدیریت پروژه است که در سال 2011 و درحال حاضر در سطح جهان دارای بیش از 50 میلیون کاربر میباشد. ترلو یک نرم افزار تحت وب است که به کاربران امکان شخصی سازی پیشرفته را میدهد.
ویژگی های نرم افزار ترلو :
- پشنیبانی از زبان فارسی
- مدیریت پروژهها به صورت بصری
- انتخاب تاریخ و یادآوری
- همکاری تیمی
- ادغام با ابزارهای دیگر
- دسترسپذیری از موبایل و وب
بهترین نرم افزارهای اتوماسیون اداری
نرم افزارهای اتوماسیون اداری ابزارهایی هستند که برای خودکارسازی و بهبود فرآیندهای اداری و سازمانی استفاده میشوند. این نرم افزارها با دیجیتالی کردن فعالیتهای روزمره، به سازمانها کمک میکنند تا کارایی، دقت و سرعت انجام کارها را افزایش دهند.
3.نرم افزار اتوماسیون اداری پیوند
نرمافزار اتوماسیون اداری تحت وب پیوند، ابزاری قدرتمند برای مدیریت مکاتبات در محیطی دیجیتال است. این سیستم به کاربران اجازه میدهد تا نامههای درونسازمانی (مکاتبات داخلی و فرآیندهای سازمانی) و برونسازمانی (نامههای صادره و وارده) را بهطور مؤثر مدیریت کنند. کاربران با توجه به سطح دسترسی و موقعیت سازمانی خود میتوانند عملیاتهایی مانند ارجاع، عطف و پیرو، ثبت دستور، تعیین مهلت پاسخگویی، تعیین فوریت و سطح محرمانگی، مشاهده سابقه و گردش نامهها در سازمان، بایگانی، طبقهبندی و جستجو در میان اسناد سازمانی را انجام دهند.
علاوه بر این، داشبورد این نرمافزار امکان مشاهده و مدیریت وضعیت کارتابلهای مختلف را فراهم میکند. این ویژگی بهویژه برای افرادی که در چندین پست سازمانی فعالیت میکنند، بسیار کاربردی است و از طریق یک پنل واحد، دسترسی به تمامی کارتابلها را ممکن میسازد.
ویژگی های نرم افزار اتوماسیون اداری پیوند :
- دسته بندی نامه ها در سه دسته داخلی، صادره و وارده.
- امکان دریافت و ارسال انواع رایانامه.
- پیاده سازی فرایند امضای نامه و امکان امضا با قفل سخت افزاری
- امکان تعریف انواع عملیات خودکار مانند نیابت, ارجاع خودکار و …
- امکان دسته بندی نامه ها در قالب نامه های در دست اقدام, آماده امضاء , بایگانی شخصی و …
- جستجو بر روی نامه ها بر اساس انواع اطلاعات و جستجوی پیشرفته
- تعریف انواع الگوهای چاپ و انواع الگوهای نامه
- سیستم اشتراک فایل سازمانی با سطوح مختلف دسترسی
- پشتیبانی از فکس سرور
- امکان تهیه خروجی فشرده و Pdf از محتواهای نامه
- ثبت تمامی وقایع و رویدادها و امکان گزارش گیری مدیریتی
4.مجموعه نرم افزاری microsoft 365
مجموعه نرم افزارهای آفیس 365 شامل ابزارهایی مانند Word، Excel، PowerPoint، Outlook و Teams است. این پلتفرم به سازمانها امکان میدهد تا اسناد را ایجاد، ویرایش و به اشتراک بگذارند، جلسات مجازی برگزار کنند و ارتباطات داخلی را مدیریت کنند. همچنین، با قابلیت ذخیره سازی ابری OneDrive، دسترسی به فایل ها از هر جای دنیا امکانپذیر است.
ویژگی های نرم افزار اتوماسیون اداری Microsoft 365 :
- مدیریت اسناد و همکاری (SharePoint و OneDrive)
- ابزارهای تولید محتوا (Word, Excel, PowerPoint)
- مدیریت پروژه و وظایف (Microsoft Teams و Planner)
- اتوماسیون فرآیندها (Power Automate)
- هوش مصنوعی و تحلیل دادهها (Power BI و AI Features)
- مدیریت جلسات و کنفرانسها (Microsoft Teams و Skype for Business)
- مدیریت ایمیل و تقویم (Outlook)
- پشتیبانی از دستگاههای مختلف
5.مجموعه نرم افزاری Zoho
یک مجموعه نرمافزاری جامع برای بهرهوری و همکاری است و برای کسبوکارها در اندازههای مختلف مناسب است. این پلتفرم ابزارهای متنوعی را برای مدیریت ایمیل، ایجاد اسناد، همکاری تیمی و مدیریت فایلها ارائه میدهد. Zoho Workplace با تمرکز بر یکپارچگی، سهولت استفاده و امنیت، جایگاهی محبوب در بین ابزارهای اتوماسیون اداری دارد.
ویژگی های نرم افزار اتوماسیون اداری Zoho :
- ابزارهای همکاری و ارتباطات
- مدیریت اسناد و فایل ها
- اتوماسیون فرآیندهای اداری
- مدیریت پروژه و وظایف
- امنیت و حریم خصوصی
- یکپارچه سازی با سایر ابزارها
- دسترسی از هر دستگاه
- داشبوردهای مدیریتی
بیشتر بخوانید : صفر تا 100 نامه نگاری در اتوماسیون اداری
بهترین نرم افزارهای حسابداری
که به کسب و کار ها و افراد کمک میکنند تا عملیات های مالی خود را کامل و دقیق ثبت و مشاهده کنند. از ویژگی های اصلی نرم افزارهای حسابداری میتوان به ثبت تراکنش ها، مدیریت حساب ها، تهیه گزارش های مالی، مدیریت موجودی، محاسبه مالیات، حقوق و دستمزد، و خیلی از ویژگی های دیگر اشاره کرد.
6.نرم افزار حسابداری چرتکه
نرم افزار حسابداری چرتکه با ظاهری کاربرپسند است و تمامی امکانات حسابداری را بصورت تحت وب ارائه میدهد و به خاطر تحت وب بودن آن نیاز به نصب و پیچیدگی نداشته و میتوان به راحتی از آن استفاده کرد.
ویژگی های نرم افزار حسابداری چرتکه :
- پشتیبانی از صنفها و
- کسبوکارهای مختلف
- پشتیبانی از تمامی قابلیتها و
- ماژولهای حسابداری
- طراحی بر اساس آخرین
- استانداردهای حسابداری
- ابری بودن و دسترسی به
- اطلاعات در هر زمان و مکان
7.نرم افزار حسابداری هلو
نرم افزار حسابداری هلو میتواند علاوه بر ارائه امکانات عمومی، بازرگانی و شرکتی برای کسبوکارها، به عملیات تولید محصول هم نیز بپردازد. کارخانهها، کارگاهها، مراکز تولیدی کوچک و متوسط و حتی شرکتهای بزرگ تولیدی میتوانند از قابلیتهای این نرمافزار بهرهمند شوند.
ویژگی های نرم افزار حسابداری هلو :
- پشتیبانی از صنفها و
- کسبوکارهای مختلف
- پشتیبانی از تمامی قابلیتها و
- ماژولهای حسابداری
- طراحی بر اساس آخرین
- استانداردهای حسابداری
- سابقه و قدمت بالا در بین نرم افزارهای حسابداری
بهترین نرم افزارهای برنامه ریزی منابع انسانی
تایملی یکی از دقیقترین و کاربردیترین برنامههای مدیریت نیروی انسانی است. این اپلیکیشن با ارائه فضایی نامحدود برای برنامهریزی روزانه، به کاربران امکان میدهد تا برنامه کاری خود را با دقت و انعطافپذیری بالا تنظیم کنند. علاوه بر این، تایملی با رابط کاربری ساده و امکانات متنوع، از جمله ثبت شیفتها، یادآوری وظایف و گزارشگیری دقیق، مدیریت زمان را برای کاربر آسانتر میکند. این ویژگیها باعث شده تا تایملی به ابزاری ایدهآل برای سازمانها و کسبوکارها تبدیل شود.
ویژگی های نرم افزار تایملی :
- برنامهریزی نامحدود ایام ماه
- مدیریت شیفتهای کاری
- یادآوری وظایف و رویدادها
- گزارشگیری دقیق و حرفهای
- محیط کاربری ساده وکاربرپسند
- هماهنگی با تقویم شمسی و میلادی
- دسترسی چندمنظوره
- امنیت بالا و حفظ اطلاعات کاربران
9.نرم افزار منابع انسانی Scoro
اگر به دنبال یک نرمافزار جامع برای مدیریت نیروی انسانی هستید که بتواند طیف گستردهای از وظایف شما را پوشش دهد، میتوانید از ابزارهای پیشرفته و کاربردی موجود در بازار استفاده کنید. این نوع نرمافزارها به شما امکان میدهند تا وظایف فردی و گروهی کارکنان را بر اساس زمانبندی پروژهها تنظیم کنید. علاوه بر این، امکان برنامهریزی جلسات کاری و تسهیل ارتباط بین مدیریت و پرسنل نیز فراهم میشود. در نهایت، پس از اتمام هر فعالیت، گزارشهای دقیق و چکلیستهای کامل در اختیار شما قرار میگیرد تا بتوانید عملکرد را بهطور دقیق آنها را ارزیابی کنید.
ویژگی های نرم افزار Scoro :
- مدیریت پروژه و وظایف
- مدیریت زمان و برنامهریزی
- مدیریت مشتریان (CRM)
- مدیریت مالی و فاکتورها
- گزارشگیری و تحلیل دادهها
- ادغام با ابزارهای دیگر
- کاربری آسان و موبایل فرندلی
بیشتر بخوانید : ERP چیست؟
دیجیتال کردن کسب و کار چیست و چرا مهم است؟
دیجیتال کردن کسب و کار به فرآیند استفاده از فناوری های دیجیتال برای اعمال تغییرات اساسی در نحوه عملکرد، ارائه ارزش به مشتریان و مدیریت کسبوکار اشاره دارد. انجام این فرآیند وابسته به بکارگیری ابزارها، پلتفرم ها و استراتژی های دیجیتال برای بهبود کارایی، افزایش نوآوری و ایجاد تجربیات بهتر برای مشتریان است. و در ادامه به شما میگوییم که چرا دیجیتال کردن کسب و کار مهم است.
- بهره وری بیشتر : طیف بیشتری از شرکت ها و فروشگاه های مختلف برای بازدهی بیشتر و رقابتی بهتر در بین بازار از نرم افزارهای دیجیتال سازی استفاده میکنند تا بهرهوری بیشتری داشته باشند. بعنوان مثال یک فروشگاه که از سیستم فروش سنتی برای محصول خود استفاده میکرده است اکنون برای جذب بیشتر مشتری از نرم افزارهای مختلفی استفاده میکند. این باعث میشود هم احساس رضایت مشتری را بدست آورد هم دایره مشتریان هدف خود را گسترش دهد.
- بهبود کارایی : نرم افزارهایی همچون اتوماسیون اداری باعث میشوند تسک هایی که داخل سازمان هست سریع تر، دقیق تر و با هرینه کمتری انجام شوند و خطاهای انسانی را به حداقل برساند. این موضوع بسیار بسیار در صنایعی مانند تولید، لجستیک و خدمات مشتریان بسیار مهم است.
- انعطاف پذیری : شرکت ها یا سازمان هایی که فرآیند کسب و کار خود را دیجیتالی کرده اند در برابر چالش هایی که در کسب و کار آنها بوجود میآید به مراتب نسبت به کسانی که از سیستم سنتی استفاده میکنند انعطاف پذیری بیشتر و شانس بیشتری برای حل آن چالش دارند. بعنوان مثال در زمان فراگیری ویروس کرونا سازمان هایی که ساختار اولیه دیجیتالی داشتند زودتر توانستند روند کاری مجموعه را به دورکاری تغییر دهند و کسب و کار خود را متوقف نکنند.
چطور نرم افزار مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنیم؟
حال که با برخی از نرم افزارهای دیجیتال سازی کسب و کار آشنا شدید و به دنبال نرم افزاری مناسب برای انجام این فرآیند هستید،شما میبایست ابتدا یک گزارش جامع از سازمان خود بدست آورید و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنید. حال با توجه به میزان شدت و اهمیت نقاط قوت و ضعف نیازهای سازمان را بدست آورید و پس از آن میتوانید در بین نرم افزارهای توصیه شده جستوجو و هرکدام که نیاز شما را برطرف کرد برای سازمان خود تهیه کنید.
راهنمای پیاده سازی نرم افزارهای دیجیتال در کسب و کارها
این فرآیند نیاز به اجرای دقیق و به بررسی صحیح و تشکیل جلسات با اعضای تیم دارد.( شما با توجه به محتوای این مقاله ابتدا باید نیاز سازمانی خود را بررسی کنید و با توجه به نیاز سازمانی خود نرم افزار مناسب با سازمان خود را انتخاب و تهیه کنید. بنابراین مراحل ذکر شده بعد از تهیه نرم افزار میباشد. )
بیشتر بخوانید : تفاوت ERP و BPMS
- برنامه ریزی پروژه : در این مرحله شما باید یک زمان منطقی برای پیاده سازی نرم افزار داشته باشید. پس از آن منابع مالی، فنی و انسانی لازم را برای انجام پروژه تخصیص دهید. در نهایت با تشکیل یک جلسه بین اعضا نقش هریک از اعضای تیم را مشخص کرده و به هرکدام وظایف مختص خود را تحویل دهید.
- پیاده سازی نرم افزار : پس از ایجاد تیم خود نرم افزار را بر اساس نیازهای کسب و کار خود پیکربندی کنید. پس از پیکربندی اگر در سازمان خود از نرم افزارهای دیگری استفاده میکنید بایدنرم افزار جدید را به سامانههای قدیمی متصل کنید (اصطلاحا یکپارچه سازی)، و در نهایت قبل از اجرای کامل نرم افزار آن را در محیط آزمایشی تست کنید.
- آموزش کاربران : در این گام باید تمامی نیروها با قابلیت های نرم افزار کاملا آشنا شوند تا بدون هیچ مشکلی از نرم افزار استفاده کنند. این امر باعث میشود تا زمان کمتری مصرف شود. بهتر است برای کارمندان آموزش های لازم را به صورت مستند فراهم کنید تا در هر زمان بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
آینده دیجیتالی شدن کسب و کارها در ایران و جهان
به مرور زمان در سطح جهان کلیه صاحبان کسب و کار تمامی فرآیندهای سازمانی خود را بصورت دیجیتالی شکل میدهند که این اتفاق در کمترین زمان ممکن که حتی به فکرتان هم نرسد اتفاق میافتد. در ایران با توجه به جوان بودن جمعیت و دسترسی نسبتا خوب به اینترنت، آیندهای روشن برای کسب و کارهایی که از نرم افزارهای دیجیتال سازی کسب و کار استفاده میکنند پیش رو است. همچنین در سطح جهانی، دیجیتالی شدن به یک ضرورت تبدیل شده است و کسب و کارهایی که نتوانند خود را با این تحولات تطبیق دهند، از رقابت عقب خواهند ماند.
جمع بندی
در دنیای کسبوکارهای امروزی، دیجیتالیسازی فرایندها و استفاده از نرمافزارهای مختلف برای بهبود عملکرد سازمانها یک ضرورت انکارناپذیر است. بهویژه در سال 2025، با گسترش روزافزون فناوریهای نوین، ابزارهای دیجیتال نقش کلیدی در افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و تسهیل عملیات کسبوکار ایفا میکنند. استفاده از نرمافزارهای مدیریت پروژه، اتوماسیون اداری، حسابداری و منابع انسانی میتواند سازمانها را در راستای موفقیت و پیشرفت در بازار رقابتی کمک کند.
سوالات متداول
دیجیتالیسازی کسبوکار به استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود فرآیندها، افزایش بهرهوری و ایجاد ارزش افزوده در کسبوکار گفته میشود. این فرایند شامل جایگزینی روشهای سنتی با نرمافزارها و سیستمهای هوشمند است که باعث کاهش هزینهها و افزایش کارایی میشود.
نرمافزارهای مدیریت پروژه به تیمها کمک میکنند تا وظایف را سازماندهی کرده، زمانبندی مناسبی داشته باشند و پیشرفت کارها را پیگیری کنند. این نرمافزارها باعث بهبود همکاری تیمی، افزایش بهرهوری و کاهش تأخیر در انجام پروژهها میشوند.
نرمافزارهای اتوماسیون اداری باعث دیجیتالی شدن مکاتبات و فرآیندهای اداری میشوند. این نرمافزارها با افزایش سرعت، دقت و کارایی، انجام کارهای سازمانی را سادهتر کرده و از بروز خطاهای انسانی جلوگیری میکنند.
نرمافزار پیوند امکان مدیریت مکاتبات سازمانی، تعریف عملیات خودکار، جستجوی پیشرفته در نامهها، امضای دیجیتال، بایگانی اسناد و گزارشگیری مدیریتی را فراهم میکند. همچنین، از دستهبندی نامهها به سه نوع داخلی، صادره و وارده پشتیبانی میکند.
نرمافزارهای حسابداری به کسبوکارها کمک میکنند تا تراکنشهای مالی را ثبت و مدیریت کنند، گزارشهای مالی تهیه کنند، مالیات و حقوق کارکنان را محاسبه کنند و جریان نقدینگی را تحت کنترل داشته باشند.