اکثر مدیران برای بهینهسازی روند کاری شرکت خود رو به اتوماسیون اداری و BPM میآورند ولی همیشه این سوال که تفاوت اتوماسیون اداری و BPM چیست در ذهن آنها میماند. هدف این مقاله مقایسه و تحلیل تفاوت های کلیدی و اصلی اتوماسیون اداری و BPM میباشد.
شما با مطالعه این مقاله تفاوت اتوماسیون اداری و BPM را درک کرده و میتوانید مناسبترین نرم افزار را برای سازمان خود خریداری کنید؛ زیرا با تفاوتها و ویژگیهای هر دو نرم افزار بصورت کامل آشنا شده و در کنار آن نیازهای سازمان خود را بصورت کامل میشناسید. با استفاده از این اطلاعات میتوانید نرم افزار مناسب برای سازمان خود را تهیه کرده و بهینهترین استفاده را از آن داشته باشید.
تفاوت های اصلی بین اتوماسیون اداری و BPM
قبل از شناخت تفاوت های بین اتوماسیون اداری و BPM بهتر است برای درک بهتر مطلب توضیح دهیم که اتوماسیون اداری و BPM چه هستند؟. اتوماسیون اداری ساز و کاری است که طراحی شده تا وظایف و فعالیتهای اداری سازمان را مثل مدیریت اسناد، هماهنگی جلسات، پیگیری مکاتبات و سایر کارها و روتینهای روزمره شرکت را بصورت دیجیتال و خودکار انجام دهد؛ این امربه بهبود راندمان کاری سازمان کمک میکند.
BPM یا مدیریت فرایندهای کسب و کار روشی است که به کاربران امکان میدهد تا فرایندهای کاری خود را شناسایی، مدلسازی، اجرا، پایش و بهبود دهند. BPM این روند را خودکارسازی و بهینه میکند و همین امر باعث ارتقای عملکرد کسب و کار میشود.
حال که با مفهوم این دو نرم افزار آشنا شده اید در ادامه به تفاوت های اصلی بین اتوماسیون اداری و BPM میپردازیم.
- حوزه فعالیت: نرم افزار اتوماسیون اداری تمام تمرکز خود را بر بهبود کارایی، بهینه سازی و خودکارسازی گذاشته و دامنه عملکردی گستردهای را در بر میگیرد. از فعالیتهای اتوماسیون اداری میتوان به مدیریت مکاتبات، مدیریت اسناد و بایگانی، گردش کار و فرآیندها، برنامه ریزی و زمانبندی و ارتباطات داخلی و خارجی اشاره کرد.
اما BPM با هدف بهبود و خودکارسازی فرآیندهای سازمانی طراحی شده و نواحی پوششی آن در سازمان شناسایی و مدلسازی فرآیندها، اجرای فرآیندها، نظارت و پایش، بهینه سازی و بهبود مستمر و مدیریت ریسک و انطباق میباشد.
- تنوع امکانات: اتوماسیون اداری با توجه به هدف ارائه خود سعی بر تسهیل کارهای روزمره و کاهش خطاهای اداری دارد و از ابزارهایی مانند مدیریت اسناد، مدیریت مکاتبات، ذخیرهسازی اسناد و … استفاده میکند.
BPM با توجه به هدف خودکارسازی و بهینه سازی فرآیند کسب و کار ابزارهایی برای طراحی و مدلسازی فرآیند، خودکارسازی فرآیندها، پایش و نظارت، یکپارچهسازی، تحلیل دادههای سازمان، مدیریت مستندات، همکاری تیمی و … در اختیار کاربران گذاشته است.
- زمان و هزینه پیاده سازی: به دلیل فازهای کمتر در فرایند پیادهسازی، اتوماسیون اداری زمان کمتری نسبت به BPM میطلبد؛ در حالی که BPM در مراحل اولیه نیازمند شناسایی، مدلسازی، اجرا و پایش است.
- انعطاف پذیری و سفارشی سازی: در میان مدلهای ارائه شده در بازار، اتوماسیون اداری بیشتر تمرکز خود را برای انجام کارهای خاص با مجموعهای از ابزارهای از پیش تعریف شده گذاشته است؛ اما BPM توانایی تطبیق با شرایط و نیازهای کسب و کار و امکان ایجاد فرآیندهای پیچیده و سفارشی برای نیازهای خاص سازمان را دارد و همین باعث میشود که BPM انعطاف پذیری بیشتری نسبت به اتوماسیون اداری داشته باشد.
توجه داشته باشید که اتوماسیون اداری پیوند بنا بر ساختار منعطف خود قابلیت سفارشی سازی بر اساس نیازها و درخواستهای کاربران را دارد.
بیشتر بخوانید: عملکرد و رابطه بین اتوماسیون اداری و bpms چیست؟
مزایا و معایب اتوماسیون اداری و BPM برای سازمان
با توجه به اینکه اتوماسیون اداری و BPM در کنار مزایای زیادی که دارد ممکن است معایبی هم داشته باشد در این قسمت با مزایا و معایب هر دو آشنا خواهید شد.
- مزایای استفاده از اتوماسیون اداری: بطور خلاصه برای بیان مزایای استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری میتوان به افزایش بهرهوری، کاهش خطاها، مدیریت بهتر اسناد، بهبود ارتباطات، کاهش هزینهها، سهولت در پیگیری وظایف، بهبود امنیت و… اشاره کرد.
- معایب استفاده از اتوماسیون اداری: از معایب این نرم افزار برای شرکت ها میتوان به هزینه راهاندازی اولیه و نیاز به آموزش اشاره کرد.
- مزایای استفاده از BPM: از مزایای استفاده از BPM در شرکتها میتوان به بهینهسازی و شفافیت در فرآیندها، یکپارچگی سیستمها، انعطاف پذیری بالا، کاهش خطاها، بهبود تجربه مشتری، تحلیل و گزارشگیری دقیق و… اشاره کرد.
- معایب استفاده از BPM: هزینههای بالا، پیچیدگی در پیادهسازی، و خطاهای انسانی در طراحی فرآیندها از معایب BPM هستند.
لازم به ذکر است که شما با شناسایی بهترین اتوماسیون اداری یا BPM برای سازمان خود میتوانید بهراحتی از معایب استفاده از هر دو چشمپوشی کرده و شاهد رشد چشمگیری برای شرکت خود باشید.
معیارهای انتخاب سیستم مناسب برای شرکتها
تهیه یک سیستم برای شرکت به خودی خود دارای هزینه های مختلفی میباشد که این هزینهها میتواند سبک و یا سنگین باشند. اینکه شما با معیارهای انتخاب مناسب برای شرکت آشنا باشید و بتوانید بهترین سیستم بر اساس نیازهای شرکت را تهیه کنید، کمک بسیار بزرگی در بهینه شدن هزینهها، آسیب نزدن به روند کاری مجموعه و… میکند. در ادامه با چند معیار مهم در انتخاب بهترین سیستم آشنا خواهید شد.
- اندازه و ساختار سازمان: شما با توجه به ساختاری که دارید مانند تعداد کارمندان،حجم درخواست ها و… سامانهای مناسب را باید تهیه کنید تا با گستره کاری سازمان شما سازگار و پاسخگویی مناسبی داشته باشد.
- یکپارچگی اطلاعات: سیستم مورد نظر باید بتواند بهراحتی با سیستمهای موجود در شرکت مثل CRM و یا سیستمهای مالی و… ارتباط بگیرد و یکپارچه شود که لازمه آن پشتیبانی نرم افزار از پروتکلهای یکپارچه سازی (API) است.
- همخوانی با استراتژی: سیستم مورد نظر باید با اهداف کوتاه و بلندمدت کسب و کار و همچنین استراتژیهای آن همخوانی داشته باشد تا بتواند نیازها را برطرف کند.
- بودجه و منابع موجود: شما با توجه به اهدافی که از خرید سیستم مورد نظر دارید و بودجهای که در اختیار دارید میبایست مناسبترین سیستم را برای سازمان خود تهیه کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل خودکار کردن کارها با اتوماسیون اداری
جمع بندی
انتخاب سیستم مدیریتی مناسب برای تحول دیجیتال و بهبود عملکرد سازمانی، یکی از تصمیمات کلیدی مدیران در عصر فناوری است. در این مسیر، شناخت تفاوت اتوماسیون اداری و BPM و بررسی چالشهای پیادهسازی اتوماسیون اداری و BPM میتواند نقش تعیینکنندهای در تصمیمگیری داشته باشد.
اتوماسیون اداری با هدف سادهسازی و خودکارسازی فعالیتهای روزمره، افزایش بهرهوری و بهبود کارایی سازمانی را به همراه دارد، در حالی که BPM با ارائه چارچوبهای مدیریتی جامع، مسیر رشد و توسعه سازمان را هموار میکند. هر سازمان با توجه به نیازهای خود باید راهکارهای انتخاب سیستم مدیریت اداری را بررسی کند و بهترین گزینه را انتخاب نماید.
یکی از چالشهای اصلی در این فرآیند، هزینههای پیادهسازی سیستمهای مدیریتی است که باید در کنار عوامل دیگری همچون ساختار سازمان، چشمانداز استراتژیک و میزان انعطافپذیری در تغییرات مورد توجه قرار گیرد. با بررسی دقیق و هماندیشی مدیران، میتوان سیستمی را انتخاب کرد که نهتنها کیفیت خدمات و محصولات را ارتقا دهد، بلکه سازمان را برای موفقیت در بازارهای رقابتی آماده سازد.
سوالات متداول
اتوماسیون اداری برای مدیریت وظایف روزمره مانند مدیریت اسناد، مکاتبات و جلسات طراحی شده است، در حالی که BPM روی بهینهسازی، خودکارسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی تمرکز دارد.
اگر شرکت شما نیاز به مدیریت بهتر امور اداری مانند مکاتبات، بایگانی و پیگیری وظایف دارد، اتوماسیون اداری مناسبتر است. اما اگر نیاز به بهینهسازی فرآیندهای کسبوکار و بهبود بهرهوری دارید، BPM گزینه بهتری خواهد بود.
بله، بسیاری از سازمانها از ترکیب این دو سیستم استفاده میکنند تا هم فرآیندهای کاری خود را بهینه کنند و هم کارهای اداری را سادهتر انجام دهند.
اجرای BPM معمولاً پیچیدهتر است، زیرا شامل مراحل شناسایی، مدلسازی، اجرا و پایش فرآیندها میشود.
BPM انعطافپذیری بیشتری نسبت به اتوماسیون اداری دارد، زیرا امکان سفارشیسازی و ایجاد فرآیندهای پیچیده را فراهم میکند، در حالی که اتوماسیون اداری بیشتر شامل ابزارهای از پیش تعریفشده است.