نرم افزار CRM در حال حاضر یکی از نرم افزارهای مهم کسب و کارها محسوب می شود و به سرعت در حال رشد است. مشتری محور بودن روش جدیدی برای اداره کسب و کار شما است و ابزار CRM مهمترین نقش را در آن ایفا خواهد کرد. با این حال، با راهحلهای فراوان موجود در بازار، تصمیمگیری برای انتخاب CRM مناسب میتواند دشوار باشد.
برای کمک به شما در انتخاب بهترین نرم افزار CRM , ده نکته ضروری که باید هنگام خرید در نظر بگیرید بگیرید را در این مقاله آورده ایم در ادامه با ما همراه باشد .
معیارهای انتخاب نرم افزار CRM
نیازهای خود را بشناسید
ابتدا به این فکر کنید که از نرم افزار CRM چه انتظاراتی دارید . بسیاری از راه حل ها مدیریت سرنخ، کانال های فروش، ابزارهای بازاریابی، ادغام با ارائه دهندگان پست و غیره را در اختیار شما قرار می دهند. قبل از اینکه بتوانید بهترین راه حل را برای خود انتخاب کنید، نکته کلیدی این است که خواسته ها و انتظارات خود را یادداشت کنید .
به ویژگی هایی فکر کنید که می تواند عملکرد کارکنان شما را بهبود بخشد یا بسیاری از فرآیندهای شرکت شما را خودکار کند . دانستن روند و برنامه های خود برای آینده می تواند به شما کمک کند بهترین و مقرون به صرفه ترین سیستم CRM را برای خود انتخاب کنید. پیچیده ترین و گران ترین سیستم لزوماً بهترین گزینه برای شما نیست.
crm در محل یا آنلاین
امروزه بهتر است از نرم افزار های تحت وب استفاده شود، اما بسیاری از شرکت ها هنوز تصمیم دارند برنامه ها را روی سرورهای داخلی خود میزبانی کنند. دلایل آن می تواند این باشد:
- مقرراتی که از ذخیره اطلاعات شخصی در فضای ابری جلوگیری می کند
- مشکلات امنیتی
- سیاست داخلی شرکت
بیشتر بخوانید : نرم افزار crm چیست ؟
با در نظر گرفتن این موضوع، اگر نرم افزار تحت وب برای کسب و کارتان مناسب است، توصیه می شود که حتما از آن استفاده کنید. نرم افزار CRM آنلاین به کاربران این امکان را می دهد تا از هر مکان و زمانی به سیستم دسترسی داشته باشید . این به شما یک محیط به اصطلاح «همیشه سبز» ارائه می دهد، به این معنی که شما همیشه با آخرین به روز رسانی ها و ویژگی ها به روز هستید. پشتیبان گیری توسط ارائه دهنده سیستم انجام می شود و کسب و کار مجبور نیست نگران نگهداری و به روز رسانی سرور باشد. امنیت نرم افزار نیز توسط ارائه دهنده مدیریت می شود که داده های شما در برابر هکرها ایمن هستند.
اگر تصمیم دارید به هر حال از یک نرم افزار CRM در کسب و کارتان استفاده کنید، مطمئن شوید که همه الزامات سیستم CRM را بررسی کنید. بسیاری از نرم افزارهای CRM نیازهای پایگاه داده، CPU و RAM بسیار بالایی دارند. شما همچنین باید جنبه مشتری را در نظر بگیرید. آیا این راه حل یک سرویس گیرنده وب ارائه می دهد یا برنامه در همه انواع دستگاه ها (یعنی اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و غیره) پشتیبانی می شود.
توسعه پذیری
نرم افزار هاای مختلفی در بازار موجود هستند. برخی از آن ها دارای قابلیت های بسیار زیادی هستند، در حالی که برخی دیگر محدودتر هستند. با این وجود، نکته مهم دیگری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود توسعه پذیری نرم افزار است , آیا نرم افزار شما امکان اضافه کردن قابلیت های جدیدی را دارد؟ آیا می توانید آن را با ماژول های اضافی که ممکن است در حال حاضر یا در آینده به آن نیاز داشته باشید گسترش دهید؟
سفارشی سازی
نرم افزار CRM می تواند تعداد زیادی قابلیت را ارائه دهد، هیچ CRM از ابتدا به طور 100٪ در فرآیندهای شما جا نمی گیرد . با در نظر گرفتن این موضوع، به این فکر کنید که افزودن سفارشیسازیهای زیر چقدر آسان است:
- فیلدهای جدید اضافه کنید
- فرم ها و نماها را اصلاح کنید
- منطق اضافی اضافه کنید
بسیاری از نرم افزار های کوچک CRM گزینه های بسیار کمی را برای سفارشی سازی ارائه می دهند در حالی که سایر نرم افزار ها بسیار گران خواهند بود. در سطح سازمانی، برخی از شرکتها هزینه بیشتری را از کسب و کار دریافت میکنند تا فقط شما به بخشی از منبع دسترسی داشته باشید که میتوانید کد مورد نظر خود را اضافه کنید.
حتی اگر در حال حاضر هم به شخصیسازی و افزایش قابلیتهای نرم افزار نیازی ندارید، تجربه ثابت کرده در آینده و در پروسهی پیادهسازی CRM به آنها نیاز پیدا می کنید؛ چرا که نرم افزار CRM وجود ندارد که همهی نیازهای کسب و کار را به طور کامل برطرف کند.
سیستم های موجود
مطمئنا شرکت شما در حال حاضر از ابزارهای زیادی برای مدیریت کسب و کارتان استفاده می کند . انتخاب CRM مناسب می تواند به شما کمک کند تا ابزارهای مختلف را در یک سیستم برای بررسی بهتر و کنترل آسان تر و ارتباط بهتر تیم فروش ادغام کنید. به عنوان مثال سیستم هایی مانند ذخیرهسازی اسناد ، اشتراکگذاری یادداشتها و غیره .
با این حال، تجزیه و تحلیل سیستم های اصلی خود مانند ERP و نرم افزار حسابداری بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که سیستم های موجود در شرکت توانایی ادغام با نرم افزار CRM دارند . ادغام سیستم ها می تواند هزینه بر باشد، خصوصا اگر دسترسی از پیش تعریف شده برای دریافت/نوشتن داده های شما وجود نداشته باشد.
پشتیبانی از موبایل
آیا شرکت شما کارمندانی دارد که زمان زیادی در شرکت حضور ندارند و با سیستم شخصی خود کار می کنند؟چنین افرادی از لب تاب و تلفن همراه خود برای وارد کردن داده ها و ارائه اطلاعات به مدیران خود در پایان روز استفاده می کنند.
بسیاری از نرم افزار های CRM رسپانسیو هستند و با ارائهی نسخه موبایلی، کار کاربران را آسان کردهاند و کاربران با اتصال به اینترنت به راحتی داده های خود را به CRM منتقل کنند.
قبل از خرید آن را امتحان کنید
در حالی که خرید کامپیوتر جدید یا سایر لوازم جانبی گاهی اوقات می تواند در عرض چند دقیقه تصمیم گیری شود، انتخاب نرم افزار درست باید یک تصمیم کاملاً سنجیده است و حتما قبل از خرید نیاز به تست نرم افزار می باشد.
پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تصمیم به خرید CRM را بررسی و دموهای مختلفی ببینید. بیشتر نرم افزارهای CRM را می توان به صورت رایگان ارزیابی کرد ، نرم افزار CRM برای مدت طولانی در کسب و کارتان می ماند، پس نیازی به عجله نیست و همه جوانب امر را به خوبی بسنجید.
با شرکت خود رشد کنید
از آنجایی که یک سیستم CRM برای مدت طولانی با کسب و کارتان می ماند، باید به آینده نیز فکر کنید . آیا این نرم افزار می تواند همراه سازمان شما رشد شما کند و حتی زمانی که اندازه شرکت شما دو یا سه برابر شود می تواند از فرآیندهای شما پشتیبانی کند ؟
حتی اگر در یک دنیای ایده آل، هر شرکتی به اندازه مایکروسافت یا اپل رشد کند، دو برابر کردن اندازه یک شرکت روندی بسیار آهسته است، بنابراین شما برای چند سال ایمن هستید.به هر حال، برنامه های رشد خود را در ذهن خود نگه دارید. خیلی بزرگ فکر نکنید زیرا ممکن است در حال حاضر برای شما خیلی گران باشد و خیلی کوچک فکر نکنید وگرنه خیلی زود از چیزی که خریده اید رشد خواهید کرد.
بیشتر بخوانید : چرا CRM برای فروش مهم است ؟
انگیزه تیم
وقتی تصمیم به تغییر یا پیادهسازی یک سیستم جدید در شرکت میگیرید، فکر میکنید پیادهسازی سختترین بخش است. متأسفانه، سخت ترین بخش درست پس از اجرا است . هر شرکت افرادی دارد که سیستمهای جدید را نمیپذیرند و از درک اینکه سیستم جدید میتواند سریعتر، بهتر و آسانتر باشد، امتناع میورزند. آنها فقط به همان روشی که همیشه انجام می دادند ادامه می دهند.
شما باید در مورد راه کاهش این مشکل و نحوه ارائه یک نرم افزار جدید به کاربران نهایی فکر کنید . یک راه حل ممکن، مقایسه سرعت انجام وظایف به روش قدیمی و سرعت انجام آن توسط کاربران از طریق نرم افزار جدید است.
معمولاً وقتی کاربران مزیت را در سیستم ببینند، از استفاده از آن لذت خواهند برد.
گزارش دهی و ارائه نتایج
پس از پیاده سازی CRM در شرکت بخش جذاب آن شروع شود. اکنون می خواهید نتایج را بررسی کنید و ببینید که چگونه نرم افزار سرعت کار کارکنان شما را بهبود بخشیده است . علاوه بر این، هنگامی که سیستم CRM راه اندازی شود، داده های بیشتری در مورد فروش، فعالیت ها و غیره در یک مکان خواهد بود، بنابراین گزارش دهی آسان تر از همیشه خواهد بود. CRM به شما این امکان را می دهد که ببینید در مقایسه با پیش بینی خود برای هفته ها و ماه های آینده کجا هستید و فرصت هایی را که تیم فروش شما در حال حاضر دارد را اجرا کنید.
هر شرکتی منحصر به فرد است و نرم افزار و ابزار نیازهای خاص خود را نیاز دارد. امیدواریم نکاتی که در بالا توضیح داده شد بتواند حداقل در تصمیم گیری به شما کمک کند تا بتوانید دریابید که چه چیزی برای شرکت شما بهترین است.