اگر در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنید و یا می خواهید فرآیندهای سازمان خود را دیجیتال و مکانیزه کنید، احتمالا اصطلاحاتی مثل سیستم اتوماسین اداری و یا مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPM به گوشتان خورده است. حتی اگر این کلمات را شنیده باشید خیلی مطمئن نیستید دقیقا به چه معنا هستند و یا دقیقا هدفشان چیست. در این مطلب میخواهیم به صورت علمی و بی طرفانه این دو تعریف را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
سیستم اتوماسیون اداری و مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) چه شباهتی با هم دارند ؟
برای اینکه بهتر رابطه بین این دو سیستم را درک کنیم، ابتدا هر دو را به طور مختصر تعریف میکنیم.
تعریف اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری ترجمه اصطلاح Office Automation به معنی خودکارسازی دفتر کار است. در سیستمهای سنتی، کارهایی مثل ارسال نامه، بایگانی، مدیریت تیمها و کارها و… زمان زیادی تلف میکرد که این امر به هدر رفتن نیروی انسانی و منابع مالی منجر میشد. در سالهای اخیر نرمافزارهایی به وجود آمدهاند که تمام این فرآیندها و دهها امکانات دیگر را در خود جای دادهاند و مورد استفاده اکثر سازمانها و کسب و کارهای مدرن هستند.
بیشتر بخوانید : اتوماسیون اداری چیست ؟
تعریف مدیریت فرآیند کسب و کار BPM
مدیریت فرآیند کسب و کار مخفف Business process management است. مدیریت فرآیند کسب و کار bpm یعنی ببینید در بیزنس خود به چه فرآیندهایی نیاز دارید و یا کدام فرآیندها نیاز به بازنگری دارند. برای این کار باید اهداف و تواناییهای سازمان شناسایی شود و فرآیندها بر اساس این نیازها طراحی شوند.
اهداف اتوماسیون اداری و BPM چیست ؟
- هدف اتوماسیون اداری، سازماندهی و مکانیزه کردن مکاتبات، یعنی نامهنگاری های داخلی و خارجی سازمان است. در واقع نرم افزار اتوماسیون داخلی تمام کارهای واحد دبیرخانه را انجام میدهد و بسته به نرم افزاری که استفاده میکنید ممکن است امکانات بیشتری نیز در اختیارتان قرار بگیرد.
- هدف از مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPM طراحی، پیاده سازی و اجرای فرآیندهای سازمانی است. فرآیندها ممکن است کاملا ساده و واضح باشند، یا بسیار پیچیده؛ نوع طراحی فرآیندها به سازمان و توانایی پرسنل بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است BPM را در مراحل ابتدایی کسب و کار انجام دهیم تا سازمان از اولین خشت بنای آن به درستی پایه گذاری شود.
این امکانات و ویژگیها سرعت سازمان را بالا میبرد، اشتباههای انسانی را کاهش میدهد، امکان سواستفاده را کم میکند، مدیریت و نظارت بر کارها را آسان میکند و در کل کیفیت مکاتبات و در نتیجه کارایی سازمان را بالا میبرد.
چرا در اجرای BPM به اتوماسیون اداری نیاز دارید؟
در اجرای BPM شما به یک سری اطلاعات نیاز خواهید داشت تا بتوانید فرآیند ها را شناسایی و طراحی کنید و مدیریت فرآیندها را بر پایه آن بنا کنید. در صورتی که تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است به احساس خود اطمینان نکرده و از اطلاعات مکتوب و قابل استناد بهره ببرید.
حتی اگر فرآیندهای سازمانی خود را طراحی کرده باشید، چه بهتر که با استفاده از اطلاعات تکمیلی کسب شده از اتوماسیون اداری مثل نحوه گردش کار، فرآیندها و کارمندان مهم در این فرآیندها را شناسایی کرده و فرآیندهای کسب و کار خود را به روز رسانی کنید.
آیا BPM جایگزین سیستم اتوماسیون اداری است؟
خیر. در مدیریت فرآیند کسب و کار، هدف ما فقط طراحی فرآیندهایی است که انتظار داریم سازمان ما با آنها روبرو شود. طراحی چنین فرآیندی کمک میکند تا از قبل آمادگی سناریوهای احتمالی را داشته باشیم؛ اما سیستم اتوماسیون اداری بخشی از کارهایی که برای به انجام رساندن این فرآیند ها لازم هستند را ساده میکند. بیایید با مثالی ساده، استفاده این دو سیستم در یک سازمان را ببینیم:
صاحب یک داروخانه میخواهد فرآیند خرید دارو در کسب و کار خود را طراحی کند. ابتدا مشتری درخواست داروی مورد نیاز را ثبت میکند، متصدی فیش دارو را صادر کرده و از مشتری میخواهد مبلغ فیش را پرداخت کند. فیش پرداختی توسط حسابداری مهر میخورد و مشتری با تحویل فیش به متصدی، داروی خود را دریافت میکند. به طور خلاصه، این روند همان فرآیند خرید دارو در یک داروخانه است.
حال همین داروخانه، با استفاده از سیستم اتوماسیون کسب و کار داخلی میتواند نامههای درخواست خرید دارو، فاکتورها، فیشها و… را از طریق کارتابل بایگانی و دسته بندی کند، به اطلاعات گذشته دسترسی داشته باشد، فرمهای مورد نیاز را طراحی و ذخیره کند، نمودار فلوچارت فرآیندها را بررسی نماید و هزاران دسترسی دیگر که در هر سیستم اتوماسیون ممکن است وجود داشته باشد.
دیگر تفاوت های اتوماسیون اداری و BPMS امکان گردش مکاتبات در اتوماسیون اداری می باشد که کاربران می توانند از طریق کارتابل کارهای انجام نشده مانند اسکن نامه , امضا , گردش مکاتبات و … را بررسی و برای انجام آن برنامه ریزی و کنند. پس مدیریت فرآیند کسب و کار BPM و اتوماسیون اداری مکمل یکدیگر هستند، نه جایگزین هم.
بیشتر بخوانید : راهنمای کامل مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)
پیاده سازی مدیریت فرآیند کسب و کار BPM بر اساس سیستم اتوماسیون اداری
بعضی اوقات یک سری فرآیندها بهینه طراحی نشده اند یا از قلم افتاده اند. سیستم اتوماسیون اداری به ما کمک میکند تا بتوانیم بر اساس مکاتبات نیروهای سازمان با نیروها یا سازمانهای دیگر، این فرآیندها را پیدا کنیم و بسته به نیاز، تغییرات مورد نظر را بر روی آنها اعمال کنیم.
پس مهم است که از کدام نرم افزار اتوماسیون اداری استفاده کنیم. هرچه قابلیتهای این نرم افزار بیشتر باشد، میتوانیم فرآیندهای بهتر و دقیقتری طراحی کنیم و کارایی سازمان و کسب و کار خود را به طرز قابل توجهی بالا ببریم. امکاناتی مثل ایجاد نامه اداری، کارتابل، فرم ساز و… برخی از این موارد هستند.
انتخاب بهترین اتوماسیون اداری
پیشنهاد ما استفاده از محصولات ایرانی مثل نرم افزار اتوماسیون اداری پیوند است. این نرم افزار بر اساس نیازهای واقعی و معمول کسب و کارهای ایرانی طراحی شده است و تحت وب است؛ یعنی نیازی به سیستم عامل یا سخت افزار خاصی نیست. اتوماسیون اداری پیوند آنقدر کامل است که اشاره به تمام امکانات این نرم افزار از حوصله شما خارج است، و فقط به برخی از مهمترین امکانات آن اشاره میکنیم:
- کارتابل اختصاصی برای هر نفر
- امکان تعریف سطوح مختلف دسترسی
- امکان تعریف الگو نامه و الگو چاپ
- امکان تعریف مهلت تحویل (ددلاین) برای هر نامه
- امکان دسته بندی نامه ها (در دست اقدام، آماده امضا و…)
- وضعیت گیری و گزارش گیری
- امکان تعریف اعلامیه و اخبار
جمع بندی
همانطور که گفته شد، سیستم اتوماسیون اداری و مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) دو مقوله مرتبط اند، ولی صرفا به هم وابسته نیستند. سیستم اتوماسیون اداری، نقش دبیرخانه و بایگانی نامه نگاریها و… را بر عهده دارد و BPM کار ایجاد و بهینه سازی فرآیندهای هر کسب و کار را.
این دو سیستم میتوانند بر هم تاثیر مستقیم داشته باشند؛ خصوصا مدیریت فرآیند کسب و کار را میتوان با استفاده از سیستم نظارتی و گزارشگیری اتوماسیون اداری بهینه کرد و یا فرآیندهایی که ممکن است از چشممان افتاده باشند را طراحی و مکانیزه کرد.
سوالات متداول
فرق سیستم اتوماسیون اداری با BPM چیست؟
اتوماسیون اداری وسیلهای است برای دیجیتال کردن و اتوماتیک کردن نامهنگاری های سازمانها و کسب و کارها؛ ولی BPM یا مدیریت فرآیند کسب و کار یعنی طراحی هر فرآیندی که در بیزنس خود به آن نیاز دارید.
آیا با خرید اتوماسیون اداری، دیگر نیازی به BPM نیست؟
چرا. در واقع این دو بیشتر مکمل همدیگر هستند تا جایگزین. اتوماسیون اداری به شما کمک میکند تا مدیریت فرآیند کسب و کار خود را بهتر انجام دهید و مشکلاتش را برطرف نمایید.
چرا سیستم اتوماسیون اداری پیوند؟
چون این نرم افزار بر بستر وب نوشته شده و به سیستم عامل و سخت افزار خاصی احتیاج ندارد. این برنامه محصول شرکت سماتوس با بیش از 20 سال سابقه طراحی و توسعه نرم افزار ساخته شده است. همچنین بروزرسانیهای نرم افزار نه تنها تمام نیازهای کاربر را تامین نموده، بلکه امکاناتی منحصر به فرد را برای کاربر فراهم مینماید.