در دنیای امروز که سرعت و دقت در انجام امور اداری اهمیت بسیار زیادی دارد، اتوماسیون اداری بهعنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف شناخته میشود. سازمانها با استفاده از این ابزار میتوانند ارتباطات درونسازمانی را بهصورت مؤثرتر مدیریت کنند، فرآیندها را ساده و عملکرد کلی سازمان را بهبود ببخشند. با این حال، برای موفقیت در پیادهسازی اتوماسیون اداری، لازم است که سازمانها به دقت نیازهای خود را شناسایی کرده و سیستم مناسبی را انتخاب کنند.
به طور کلی، اتوماسیون اداری به عنوان یکی از ارکان اساسی در تحول دیجیتال سازمانها به شمار میآید و میتواند تأثیرات مثبتی در کاهش مشکلات مدیریتی و بهبود کیفیت خدمات داشته باشد.در این مقاله یاد میگیریم اتوماسیون اداری چیست و با بخش های مختلف آن آشنا می شویم.
اتوماسیون اداري چیست؟
اتوماسیون اداری به مجموعهای از فرایندها و سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری گفته میشود که برای بهبود، تسریع و کارآمدتر کردن فعالیتهای اداری در سازمانها و موسسات طراحی شدهاند. هدف اصلی از پیادهسازی اتوماسیون اداری، جایگزینی کارهای دستی و سنتی با فرآیندهای خودکار در سازمان است تا در نتیجه بهرهوری افزایش یابد، خطاها کاهش یابد و در زمان و هزینهها صرفهجویی شود. اتوماسیون اداری در مدیریت اسناد، مکاتبات اداری، پیگیری وظایف و دیگر امور سازمانی کارایی دارند.
سیستم های OA محدود به یک صنعت نیست، بلکه در طیف گسترده ای از بخش ها از جمله مالی، آموزشی , گارگاه ها و غیره استفاده می شود.
البته برای اتوماسیون اداري تعاریف متعددی انجام شده است از جمله:
در ویکی پدیا فارسی به آن خودکارسازی اداری می گویند. اتوماسیون اداري به مجموعهای از روشهای کاری، نرمافزار و سختافزار رایانه، که برای ذخیره ،بازیابی، مبادله اسناد و اطلاعات اداری استفاده می گردد، گفته می شود.
فعالیت های اساسی اتوماسیون اداري
مدیریت داده:
اتوماسیون اداري اغلب برای پیگیری داده های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه برنامه های مالی، برنامه های تخصیص نیروی کار، هزینه های بازاریابی، خرید موجودی و سایر جنبه های سازمان استفاده می شوند. اتوماسیون اداری با ارائه زیر سیستم های مختلف سیستمهای مختلف مانند مدیریت وظایف یا زمانبندی پروژهها می تواند فعالیتهای مختلف سازمان را نظارت و کنترل کند.
ذخیره سازی اطلاعات:
اولین فعالیت اتوماسیون اداري شامل ذخیره سازی سوابق اداری و سایر فرم ها و اسناد و … است.
تبادل داده ها:
در حالی که ذخیره سازی و مدیریت داده ها جزء مهمی از یک اتوماسیون اداري است، تبادل اطلاعات نیز به همان اندازه مهم است. انتقال الکترونیکی داده ها, یک حوزه کاربردی عمومی است که تبادل اطلاعات بین چندین کاربر در سازمان را ساده می کند.
اتوماسیون اداری شامل چه بخش های است؟
اتوماسیون اداري این روزها گسترش پیدا کرده و فقط ثبت نامه ها را برعهده ندارد و شامل زیر سیستم های مختلفی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم :
دبیرخانه
دبیرخانه به عنوان یکی از ارکان مهم سازمانها، نقش حیاتی در مدیریت و هماهنگی فعالیتهای اداری دارند.امروزه تمامی کارهایی که در یک دبیرخانه سنتی انجام می شد به صورت الکترونیکی انجام می شود و باعث کاهش خطای انسانی می شود.احتمالا می پرسید که دبیر خانه چیست؟ سیستم دبیرخانه شامل فرایندهای ثبت نامه، ارجاع، کارتابل پرسنل و بایگانی است. در این بخش عملیاتهای مختلفی از اسکن، ورود اطلاعات، ثبت اندیکاتور، توزیع و پیگیری چرخه نامههای دریافتی تا تهیه پیشنویس، گردش، امضا و ثبت و چاپ نامههای ارسالی انجام میشود. در دبیرخانه اتوماسیون اداری می توان، از ابزارهای ورودی و خروجی متعددی مانند اسکنر، چاپگر، قلم نوری، فکس مودم، ایمیل سرور و … استفاده کرد.
- ایجاد نامه ها
- تعریف سطوح دسترسی برای کاربران
- تهیه گزارشات تحلیلی برروی نامه ها
- بایگانی نامه ها در دبیرخانه
- امکان تعریف انواع شماره گذاری
فرم ساز و گردش فرم
غیر از نامه ها که وظیفه ثبت ، ارجاع و بایگانی آن برعهده دبیرخانه است, اسناد دیگری در قالب فرم در سازمان ها وجود دارند که با جریان کاری معینی به گردش در می آیند. وظیفه این بخش بر عهده سیستم فرم ساز و گردش کار است و یک اتوماسیون اداري بدون آن کامل نیست.برخی از قابلیت های فرم ساز اتوماسیون اداری شامل :
- مدیریت و اجرای چندین فرایند همزمان
- تعریف انواع فرم ها
- تعریف انواع فیلدهای اطلاعاتی
- تعریف نسخه های گوناگون برروی فرم ها
- تعریف اعتبار سنجی ها و انواع مجوزها
- تعریف انواع گردش بروی فرم ها
- معرفی چارت سازمانی و جایگاه های سازمانی به موتور گردش کار
- مشاهده مراحل گردش کاری انجام شده به صورت گرافیکی
- تعریف انواع شرطهای تصمیم گیری در مراحل مختلف گردش کار
آرشیو اسناد
با گذشت زمان و زیاد شدن حجم اطلاعات کاغذی نیاز به ابزاری الکترونیکی جهت ذخیره اسناد بیش از پیش احساس می شد.به همین علت زیر سیستم آرشیو اسناد به اتوماسیون اداري اضافه شد. امكانات اصلي در این سيستم را مي توان نگهداری اطلاعات در یک ساختار طبقه بندی شده، نگهداری نسخ مختلف اسناد، گردش خودکار اسناد و در نهایت کنترل دسترسي به اطلاعات بیان کرد.برخی از قابلیت های آرشیو اسناد پیوند:
- نگهداری اطلاعات در یک ساختار طبقه بندی شده
- بررسی ثبت اسناد توسط مدیران بر روی فرایند تعریف شده
- دریافت اسناد با استانداردهای مختلف
- ثبت دسته ای اسناد
- تعیین دسترسی به اسناد
- دسترسی به اسناد با امنیت بالا
- تعریف انواع سندهای اداری
ساماندهی و مدیریت جلسات
استفاده از یک نرم افزار جهت درخواست و برگزاری جلسات به صورت کاملا کاربردی و مکانیزه، که بتواند تمامی مراحل جریان برگزاری یک جلسه از ابتدا تا پیگیری های آینده آن در خصوص مصوبات و ارائه گزارشات مربوطه، در بر داشته باشد، می تواند نقش ارزنده ای در تسهیل مدیریت سیستم جلسات داشته باشد.
سیستم الکترونیکی مدیریت جلسات و پیگیری مصوبات، با نگاهی کاربردی، مدیریت جلسات در سازمان ها را آسان می نماید و می تواند به عنوان یک ابزار کمکی در خدمت مدیران جلسه، شرکت کنندگان و سایر افراد درگیر باشد.برخی از قابلیت های نرم افزار مدیریت جلسات :
- توانایی ست کردن جلسه توسط مدیریت متمرکز سامانه
- ثبت جلسه در مکان ھای مختلف
- ثبت دستور جلسه
- اعلام موضوعات جلسه توسط دبیر جلسه به مدعوین برای دستور جلسه
- امکان پرینت فرم دستور جلسه
- امکان بارگذاری پیوست در زمان ثبت دستور جلسه
- اضافه کردن لیست مدعوین جلسه
کاربرد اتوماسیون اداری
کاربردهای اتوماسیون اداری بسیار گسترده و متنوع هستند و در بخشهای مختلف سازمان برای بهبود عملکرد و کاهش خطاهای انسانی به کار میروند. در ادامه به مهمترین کاربردهای اتوماسیون اداری اشاره میکنیم:
پس از اینکه زیر سیستم های اتوماسیون اداری را شناخیم می توانیم از کاربردهای اتوماسیون اداری و نحوه اثربخش ان صحبت کنیم.
- مدیریت اسناد و مکاتبات: برخی از کاربرد های اتوماسیون اداری در مدیریت اسناد و مکاتبات سازمان شامل : ثبت و بایگانی دیجیتال نامهها، اسناد و مدارک.پیگیری و مدیریت وضعیت نامهها (ارجاع، تأیید و پاسخدهی). امکان جستجوی سریع و دقیق اسناد و اطلاعات.ارسال و دریافت نامهها و مکاتبات اداری بهصورت الکترونیکی.
- مدیریت منابع انسانی : نرم افزار اتوماسیون مدیریت منابع انسانی میتوانند طیف گستردهای از وظایف این قسمت را، از جمله بررسی رزومهها، زمانبندی مصاحبهها، استخدام نیروهای جدید، مدیریت حقوق و دستمزد و.. را مدیریت و خودکار کند.
- مدیریت مالی و حسابداری : با خودکارسازی فرایند های مالی، کسب و کارها میتوانند برای کارهای مهمتری زمان بگذارند. برای مثال ثبت و پردازش فاکتورها و پرداختها , مدیریت بودجه و هزینههای سازمان و یکپارچگی با سیستمهای حسابداری برای تحلیل دادههای مالی. این امر موجب کاهش خطا در دادهها شده و از تقلب نیز جلوگیری میشود.
- خودکارسازی فرآیند ها : کاربرد اصلی و مهم اتوماسیون اداری ایجاد فرایند های مکانیزه است . با مکانیزه کردن سیستم های اداری به جای فرایند های دستی مصرف کاغذ به صفر می رسد و امکان مدیریت بهتر چرخه های اداری فراهم می شود.با مکانیزه کردن مکاتبات اداری قسمتی از فرایند ها نیز اتوماتیک می شود. با اتوماتیک شدن مکاتبات اداری حجم زیادی از خطای انسانی کاهش می یابد.
- گزارشدهی و تحلیل اطلاعات : یکی دیگه از کاربردها امکان گزارش گیری پیشرفته در کنار بهینه سازی فرایند ها است. جمعآوری و تحلیل این دادهها با ابزارها سطح بالاتری از امکانات مدیریت را در سازمانها ایجاد میکند.
مزایای اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری مزایای زیادی برای سازمانها به همراه دارد که میتواند بهبود کارایی، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری را بهدنبال داشته باشد. در اینجا به برخی از مهمترین مزایای اتوماسیون اداری اشاره میشود:
- افزایش بهرهوری : یکی از مزایای مهم اتوماسیون اداری افزایش بهره وری در سازمان ها می باشد . با استفاده از اتوماسیون اداری، بسیاری از فرآیندهای تکراری و زمانبرسازمان بهصورت خودکار انجام میشوند. این امر باعث میشود که کارکنان زمان بیشتری برای انجام وظایف مهمتر و استراتژیک داشته باشند و در نتیجه بهرهوری کل سازمان افزایش یابد.
- کاهش خطاهای انسانی : زمانی که فرایند ها را به صورت دستی انجام می دهید احتمال بروز خطا وجود دارد. اتوماسیون اداری با حذف کارهای تکراری ، میتواند خطاهای انسانی را کاهش دهد و دقت کارها را افزایش دهد.
- مدیریت اسناد و مدارک: یکی از بزرگترین مزایای اتوماسیون اداری، مدیریت اسناد در سازمان است. با دیجیتالسازی اسناد و مدارک و ذخیره سازی آن در اتوماسیون اداری ، جستجو و بازیابی اسناد آسان می شود. همچنین از گم شدن یا خراب شدن اسناد فیزیکی نیز جلوگیری میشود.
- دسترسی سریع و آسان به اطلاعات: سیستم اتوماسیون اداری، اسناد و مدارک بهصورت دیجیتالی ذخیره می کند که این امکان را به افراد میدهد تا در هر زمان و از هر مکان به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. این ویژگی به ویژه برای افرادی که نیاز به همکاری از راه دور دارند بسیار مفید است.
- بهبود ارتباطات درونسازمانی: اتوماسیون اداری میتواند ارتباطات درونسازمانی را تسهیل کند. بهعنوان مثال، سیستمهای اتوماسیون میتوانند مکاتبات را بهطور خودکار ارسال کرده و پیگیریها را انجام دهند. این امر باعث میشود که اطلاعات به سرعت به افراد مربوطه منتقل شود.
- امنیت اطلاعات :اتوماسیون اداری با قابلیت های امنیتی پیشرفته ایی که به کاربرانش ارائه می دهد از اسناد و مدارک محافظت کند.از امنیت اطلاعات تا مدیریت دسترسی، به اتوماسیون اداری به حفاظت از دادههای حساس کمک میکنند و امکان دسترسی غیرمجاز را محدود میکنند.
- انعطافپذیری و مقیاسپذیری :سیستمهای اتوماسیون اداری معمولاً انعطافپذیر هستند و میتوانند متناسب با نیازهای خاص سازمانها تنظیم شوند. علاوه بر این، این سیستمها به راحتی قابل گسترش هستند، بنابراین سازمانها میتوانند به راحتی آنها را برای پشتیبانی از رشد خود مقیاسبندی کنند.
- تحلیل و گزارشدهی دقیق: اتوماسیون اداری قابلیت جمعآوری و تحلیل دادههای سازمان را دارد. این سیستمها میتوانند گزارشهای دقیقی از عملکرد سازمان، وضعیت پروژهها، منابع انسانی، امور مالی و سایر بخشها ایجاد کنند که به تصمیمگیریهای بهتر و بهبود عملکرد کمک میکند.
بیشتر بخوانید: مزایا و معایب سیستم های اتوماسیون اداري
دلایل نیاز به اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری یا خودکار سازی اداری بخشی اصلی در سازمان است که با پیشرفت فناوری و رشد سازمان این سیستم هم قابلیت ها و امکانات مختلفی ارائه می کند . اتوماسیون اداری به تیم ها کمک میکند تا دقیق تر کار کنند. در هر سازمانی برای آنکه بتوانیم با افراد تعامل و ارتباطات بهتری داشته باشیم نیاز به ابزارهایی داریم که در صورت نبود آنها بی نظمی در سازمان حاکم می شود. دلایل اصلی نیاز به اتوماسیون اداری در سازمان ها شامل :
- افزایش سرعت در کار
- کاهش خطا
- حفظ امنیت اسناد سازمان
- گزارش, تجزیه و تحلیل دقیق و بررسی عملکرد کارکنان سازمان
- توسعه سازمان
- و….
بیشتر بخوانید : دلایل نیاز به نرم افزار اتوماسیون اداری
تفاوت اتوماسیون اداری و bpms
اتوماسیون اداری و BPMS باعث افزایش بهره وری و بهبود فرایند و عملکردهای سازمانی کمک می کند اما این دو سیستم قابلیت های متفاوتی با یکدیگر دارند.
اتوماسیون اداری با استفاده از زیر سیستم ها و ابزار های که دارد به مدیریت مکاتبات و اسناد و فرایندها می پردازد که باعث بهبود عملکرد می شود. برخی از زیر سیستم های اتوماسیون اداری شامل مدیریت مکاتبات و فرم ساز و مدیریت جلسات و سیستم پرسنلی و …..است.
نرم افزار مدیریت فرایندهای کسب و کار یا bpms یکی از زیر سیستم های اتوماسیون اداری پیوند می باشد که به مدلسازی و طراحی فرایند های سازمان تمرکز دارد و سازمان ها با استفاده از این سیستم می توانند انواع فرم های اداری را در سازمانشان طراحی و پیاده سازی کنند.
تفاوت این دو سیستم در این است که نرم افزار اتوماسیون اداری فرایند های اداری را ساده می کند به عنوان مثال این سامانه به نامه نگاری و گردش فرم و بایگانی و مدیریت اسناد و …. کمک می کند.سیستم bpms به مدیریت و بهینه سازی فرایند ها سازمان کمک می کند .
بیشتر بخوانید : اتوماسیون اداری و سامانه bpms چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟
چه بخش هایی در سازمان به اتوماسیون اداری نیاز دارند ؟
اتوماسیون اداری برای تمام افراد و سازمان هایی که فرایند های اداری و گردش مکاتبات و مدیریت اطلاعات دارند مفید است. برخی از بخش های سازمان که نیاز به اتوماسیون اداری دارند شامل :
مدیران سازمان
مدیران سازمان به نیاز به ابزارهای دارند که بتوانند تصمیمگیریهای استراتژیک و نظارت بر عملکرد بخشهای مختلف تسهیل کنند. اتوماسیون اداری کمک میکند تا بهطور خودکار وضعیت پروژهها، روند انجام کارها و میزان پیشرفت وظایف را پیگیری کنند. این سیستمها به مدیران این امکان را میدهند که بهسرعت گزارشهای دقیقی از تمامی فعالیتهای سازمان دریافت کرده و در زمان مناسب تصمیم بهتری بگیرند. همچنین، از آنجا که بسیاری از فرایندهای اداری به صورت خودکار انجام میشود، مدیران میتوانند زمان بیشتری را صرف برنامهریزی استراتژیک و توسعه کسبوکار کنند.
بخش روابط عمومی
بخش روابط عمومی بهطور مستمر نیاز به هماهنگی با رسانهها، ارسال اطلاعیهها و تعامل با سازمانهای مختلف دارد. اتوماسیون اداری میتواند کمک کند تا تمامی مکاتبات و گزارشهای روابط عمومی بهصورت منظم و سریع مدیریت شوند. از طریق این سیستمها، ارسال اطلاعیههای خبری، هماهنگی رویدادها و پیگیری درخواستهای عمومی بهصورت خودکار انجام میشود.
تمام بخشها و کارکنان سازمان میتوانند از اتوماسیون اداری استفاده کنند. این سیستمها به تمامی کارکنان کمک میکنند تا وظایف روزانه خود را سریعتر و با دقت بیشتری انجام دهند. بهویژه در محیطهای پرمشغله که تعداد زیادی درخواست در جریان است، اتوماسیون اداری باعث کاهش خطا می شود و وظایف را بهصورت خودکار به بخشهای مختلف ارسال کند. همچنین این نرم افزار امکان پیگیری وضعیت هر درخواست را فراهم میکنند و کارکنان میتوانند به راحتی از پیشرفت کارها مطلع شوند، در نتیجه باعث افزایش بهرهوری و کارایی در سازمان میشود.
انتخاب بهترین نرم افزار اتوماسیون اداری
انواع مختلفی از نرم افزار اتوماسیون اداری وجود دارد و هر کدام از آن ها مزایا و معایبی دارند و انتخاب نرم افزار اتوماسیون اداری مناسب برای کسب و کارتان سخت و پیچیده است. برخی از نکات که در هنگام خرید نرم افزار اتوماسیون اداری باید دقت داشته باشید :
- قابلیت و ویژگی های اتوماسیون اداری
- هزینه نصب و پیاده سازی اتوماسیون اداری
- خدمات پشتیبانی و آموزش سامانه به مشتریان
- ارائه خدمات مشاوره و نسخه دمو رایگان به مشتریان
- بررسی مشتریان فعلی سامانه
نرم افزار اتوماسیون اداری پیوند یکی از بهترین نرم افزاهای اتوماسیون اداری در بازار می باشد که به صورت تحت وب ارائه شده است و کاربران قابلیت دسترسی به سامانه از هر جایی را دارند. اتوماسیون اداری پیوند با خودکار سازی فرایند های اداری باعث صرفه جویی در هزینه ها و زمان شرکت می شود
عوامل تاثیرگذار در پیاده سازی اتوماسیون اداري
پیادهسازی اتوماسیون اداری در سازمانها میتواند با چالشهای متعددی مواجه شود. در ادامه، مهمترین چالشهای مربوط به این فرآیند توضیح داده شده است:
آموزش
تعدادی از افرادی هستند که به طور روزانه از اتوماسیون اداري استفاده می کنند. در نتیجه، آموزش پرسنل به بخشی ضروری از برنامهریزی بسیاری از شرکتها تبدیل شده است.
هزینه بالا
پیادهسازی اتوماسیون اداری به هزینه اولیه نیاز دارد که شامل خرید نرمافزار، سختافزار، سفارشیسازی، آموزش کارکنان و نگهداری است. برای سازمانهای کوچک یا متوسط، این هزینهها ممکن است زیاد باشد. همچنین، اگر به درستی نرم افزار مناسبی را انتخاب نکنید احتمال ایجاد هزینههای غیرمنتظره نیز وجود دارد.
مدیریت تغییرات سازمانی
اجرای اتوماسیون اداری در سازمان ها منجر به تغییرات گسترده در فرآیندها و ساختار سازمان می شود. این تغییرات ممکن است باعث سردرگمی و کاهش کارایی کارکنان در سازمان شود. مدیریت صحیح تغییرات، ارائه آموزشهای کافی و اطمینان از درک مزایای سیستم توسط کارکنان بسیار ضروری می باشد.
مشکلات امنیتی
کار اصلی اتوماسیون اداری در سازمان ذخیره سازی و مدیریت حجم زیادی از اطلاعات حساس و محرمانه می باشد است. اگر سیستم انتخاب شده از امنیت کافی برخوردار نباشد یا سطح دسترسیها بهدرستی تنظیم نشود، احتمال دسترسی به اطلاعات و یا هک سیستم وجود دارد .
انتخاب
تعداد زیادی از اتوماسیون اداري برای کسب و کارها با هر شکل، اندازه و زمینه های موضوعی موجود است. چنین سیستمهایی معمولاً شامل سرمایهگذاری قابل توجهی هستند، بنابراین عاقلانه است که مدیران و صاحبان مشاغل قبل از خرید، مطالعه دقیقی انجام دهند. عوامل اولیه ای که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: هزینه سیستم، مدت زمان درگیر در معرفی سیستم، وضعیت فیزیکی تاسیساتی که سیستم در آن معرفی خواهد شد، سطح پشتیبانی فنی، سازگاری با سایر سیستم ها، پیچیدگی سیستم عامل و سازگاری سیستم با حوزه تجاری که شرکت در آن درگیر است.
تطابق با نیازهای سازمان
یکی دیگر از چالشهای اساسی در پیاده سازی اتوماسیون اداری، انتخاب نرمافزاری است که به طور دقیق با نیازهای سازمان تطابق داشته باشد. اگر نرمافزار انتخاب شده انعطافپذیری لازم برای تطابق با نیاز های سازمان را نداشته باشد، ممکن است کارآمدی سیستم کاهش یافته یا نیاز به سفارشیسازیهای پیچیده و پرهزینه اتفاق بیوفتد.
اولین و اصلی ترین مزیت اتوماسیون اداری چیست؟
اولین و اصلی ترین مزیت اتوماسیون اداری امکان پیگیری امور، ثبت و ضبط و بایگانی مستندات، ردیابی اطلاعات است.
وظایف اتوماسیون اداری چیست ؟
- ساده سازی ذخیره و بازیابی داده ها
- بازیابی اطلاعات
- کاهش خطا
- فضای کم برای ذخیره سازی داده ها
در این مقاله با اتوماسیون اداری و مزایا و کاربرهای آن آشنا شده اید. سیستم اتوماسیون اداري، با خودکار سازی بسياری از مكاتبات اداری قادر به صرفه جویي های قابل ملاحظه ای در سازمان مي گردند. این صرفه جویي ها مي تواند شامل کاهش مصرف کاغذ، کاهش تجهيزاتی نظير چاپگر و فكس، کاهش مراجعه ارباب رجوع به سازمان و استفاده درست از نيروها در مكانهایی که واقعا نياز به حضور آنها است، باشد.
یکی از مزیت های اتوماسیون پیوند سادگی کار و محیط کاربری راحت این سیستم هست
با سلام
مقاله نسبتا خوب و ساده ای بود. فقط مساله اصلی که در مورد سیستم های اتوماسیون اداری توی سازمان وجود داره گارد کاربران هست. عموما دوستان ترجیحشون کار کردن به روشهای سنتی یا در محیط هایی مثه تلگرام و واتساپ هست.
بله دقیقا درسته دلایلی مثل ترس، نداشتن آگاهی و امنیت باعث میشه مقاومت در برابر تغییرات زیاد باشه. اما با بیان مزایای سیستم، آموزش مناسب و به موقع و ایجاد انگیزه در آنها باید این رفتار را مدیریت کنیم.