مدت زیادی است که کسب و کار ها داده های روزانه خود را مانند خط تولید و لجستیک و حمل و نقل و مالی و … را جمع آوری و بررسی می کنند . مدت هاست که نرم افزار های زیادی برای جمع آوری داده ها ایجاد شده که برای درک بهتر عملیات , سادهسازی، استانداردسازی و خودکارسازی فرآیند ها استفاده می شود .
فرصت جدیدی وجود دارد که از دادههای عملیاتی و تخصص فرآیند کسبوکار برای آموزش هوش مصنوعی و استفاده از برنامههای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیشبینی بهتر و سپس واکنش به مشکلات کسبوکارها استفاده کنید.
در این مقاله ما با مفهوم جدیدی به نام هایپر اتوماسیون (hyperautomation) صحبت می کنم . برای آشنایی با هایپر اتوماسیون، مزایا، چالشها و اجزای کلیدی آن، با این مقاله همراه باشید.
هایپر اتوماسیون چیست ؟
هایپراتوماسیون مجموعه ای از فناوری های پیشرفته برای مقیاس بندی داده در سازمان ها است. هدف نهایی هایپراتوماسیون توسعه فرآیند ها برای خودکارسازی نرم افزار هایی سازمانی است.
فناوری های مورد استفاده در هایپراتوماسیون شامل موارد زیر است:
- فرآیند کاوی و ابزارهای استخراج داده برای شناسایی و اولویت بندی فرصت های اتوماسیون.
- ابزار توسعه اتوماسیون برای کاهش هزینه نرم افزار ها این ابزار ها شامل اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA)، ابزارهای توسعه کم کد ، پلت فرم یکپارچه سازی به عنوان یک سرویس (iPaaS) برای ادغام ها هستند.
- ابزارهای مدیریت کسب و کار برای آسان کردن سازگاری و استفاده مجدد از نرم افزار ها، از جمله مدیریت هوشمند فرآیند کسب و کار (BPM) و مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPMS .
- هوش مصنوعی (AI) و الگوریتمها و ابزارهای یادگیری ماشین(ml) برای گسترش قابلیتهای نرم افزار ها . طیف وسیعی از ابزارها در این زمینه شامل پردازش زبان طبیعی (NLP)، تشخیص کاراکتر نوری، بینایی ماشین و کامپیوتر، عوامل مجازی و چت بات ها می شود.
اصطلاح hyperautomation در سال 2019 توسط شرکت تحقیقاتی IT Gartner ابداع شد. این مفهوم بیانگر این بینش است که فناوری RPA، یک رویکرد نسبتاً جدید و بسیار محبوب برای خودکارسازی فرآیندهای مبتنی بر سیستم است،استفاده از این فناوری در مقیاس سازمانی چالش برانگیز است و در انواع نرم افزار میتواند به آن دست یابد. هایپراتوماسیون چارچوبی را برای استقرار استراتژیک فناوری های اتوماسیون مختلف، به صورت جداگانه یا پشت سر هم، که توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تقویت شده است، فراهم می کند.
هایپراتوماسیون به معنای یک رویکرد مطالعه شده اتوماسیون است. هایپر اتوماسیون شامل مراحل زیر است:
- تشخیص اینکه چه کاری باید خودکار شود.
- انتخاب ابزارهای مناسب
- چابکی در سازمان از طریق استفاده مجدد از فرآیندهای خودکار.
- گسترش قابلیت های سازمان با استفاده از انواع مختلف هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی.
از مزایای هایپراتوماسیون می توان به صرفه جویی در هزینه ها و همچنین افزایش بهره وری و کارایی اشاره کرد. همچنین هایپر اتوماسیون به سازمان ها کمک می کند تا از داده های تولید شده و جمع آوری شده برای بهبود در تصمیم گیری خود استفاده کنند .
بیشتر بخوانید : نرم افزار bpm چیست و چه مزایای دارد ؟
هایپراتوماسیون چگونه کار می کند؟
هایپر اتوماسیون به یک روکرد جامع برای فرایند های کسب و کارو وظایف تکراری اشاره داردکه از ترکیب فناوری های مختلف برای ایجاد خودکار سازی های پیچیده استفاه می کند.این مفهوم ترکیبی از چندی ابزار و تکنیک های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI) , یادگیری ماشین , اتوماسیون فرایند های روباتیک,مدیریت فرایند های کسب و کار و آنالیز داده ها است . این فناوریی ها در کنار هم برای افزایش سرعت و دقت اتوماسیون کار می کنند .
این سیستم با ایجاد تعادل بین جایگزینی کارهای دستی با خودکار و بهینهسازی فرآیندهای پیچیده به حذف مراحل تکراری تأکید میکند. مراحل کار هایپر اتوماسیون شامل :
- شناسایی فرایندها برای اتوماسیون : شناسایی فرایند ها و وظایف دستی و تکراری و وقت گیر در سازمان
- استفاده از RPA برای وظایف تکراری : این ربات به راحتی کارهای تکراری مانند ورود داده ها و پردازش اطلاعات را انجام می دهد .
- ترکیب هوش مصنوعی و یادگیری ماشین : برای بهبود و پیش بینی تصمیم گیری از این دو فناوری استفاده می شود.
- مدیریت و بهینه سازی فرآیند ها : با کمک BPM و تجزیه و تحلیل داده ها فرایند های سازمان به طور مستمر ارزیابی و بهینه سازی می شود.
- یکپارچگی ابزار و سیستم ها : فناوری های مختلف باید با سیستم های موجود در سازمان یکپارچه شوند . این مرحله شامل ارتباط بین ابزار های اتوماسیون و سیستم های مدیریت داده است.
چرا هایپراتوماسیون مهم است؟
هایپراتوماسیون یک برنامه کاربردی از هوش مصنوعی است که پتانسیل رفع مشکلات در کسب و کارها را دارد.
این سیستم فرصت های برای کسب مزیت رقابتی با ارائه سطوح جدیدی از کارایی ایجاد می کند. هایپراتوماسیون به شرکت ها کمک می کند تا از تمام داده های عملیاتی که جمع آوری و ذخیره می کنند بهتر استفاده کنید. این سیستم به سازمان ها اجازه میدهد تا با استفاده از نرمافزارهای رویداد محور، به جای استفاده از دادهها برای نگاه کردن به گذشته و تجزیه و تحلیل ، اقدامات هوشمندانهتری در لحظه بگیرند.
به عنوان مثال، یک شرکت بیمه میتواند با استفاده از شناسایی هوشمند اسناد برای بررسی متن و سپس خودکارسازی جریان سند، کارها را تسریع کند و اسناد کمی برای بررسی توسط کارمند باقی می ماند . به همین ترتیب، امور مالی ، تولید و .. همگی میتوانند با فعال کردن تعاملات سریعتر و دقیقتر با مشتریان و تأمینکنندگان با استفاده از هایپر اتوماسیون که به زنجیره تأمین برای پیشبینی نیازها، سفارش کالا و پر کردن نیازها میرسند، کارآمدتر شوند.
در تمام این زمینه ها، هایپراتوماسیون به سازمان ها با کاهش کارهای تکراری و زمان بر و کاهش هزینه ها، دقت را بهبود می بخشد که منجر به نوآوری در سازمان می شود.
اجزای کلیدی هایپر اتوماسیون کدام است؟
ابراتوماسیون از چندین فناوری اتوماسیون استفاده میکند که عبارتند از:
- اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)
- هوش مصنوعی (AI) یا یادگیری ماشینی (ML)
- مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM)
- تجزیه و تحلیل پیشرفته
هایپراتوماسیون چه مزایای دارد؟
افزایش سرعت کسب و کار
با خودکار کردن عملیات پیچیده تر، بهره وری و کارایی را در سراسر یک سازمان بهبود می بخشد که یاعث می شود کارها سریع تر انجاک شود .
افزایش دقت
هایپر اتوماسیون به سازمانها کمک میکند تا حجم زیادی از دادهها را به سرعت و دقت زیاد پردازش کنند، بدون اینکه جزئیات را از دست بدهد یا اطلاعات خطا در سیستم وارد کنند.
استفاده از داده ها و زیرساخت های فناوری
هایپر اتوماسیون با استفاده از داده های عملیاتی موجود و زیرساخت های فناوری اطلاعات برای دستیابی به نتایج تجاری بهتر با هزینه های کمتر با سرعت و دقت بیشتر استفاده می کند.
بهبود فرآیند ها
میتواند اقدامات سازگارتر و قابل پیشبینیتری را در فرآیند کسبوکار ارائه دهد و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل عملیات روزانه و تصمیمگیری سریع تجاری و همچنین بهبود فرآیند در طول زمان استفاده کند.
بهبود خدمات مشتری
هایپر اتوماسیون مشتریان را از طریق درک هدف، منبع یابی سریع و دقیق اطلاعات و برقراری ارتباط با زبان طبیعی انسان خوشحال می کند.
داشتن افرادی که آماده حضور در موقعیتهای پیچیده یا حساس هستند هنوز مهم است، اما بسیاری از موقعیتها به طرز ماهرانهای توسط رباتهای چت هایپر اتوماسیون مدیریت میشوند.
موارد استفاده از هایپراتوماسیون
هایپراتوماسیون با کمک به سازمانها در کاهش هزینهها، بهبود سطح خدمات و کاهش خطرات ارزش خود را ثابت میکند. در اینجا پنج مثال از موارد استفاده هایپر اتوماسیون آورده شده است:
خرده فروشی : بازار تجارت اجتماعی اتوماسیون هایی ساخته است که مدیریت مالی، موجودی و تدارکات را یکپارچه می کند و عملکردهای اصلی بازار آنلاین خود را تقویت می کند. ایجاد یک مسیر کاملاً قابل حسابرسی، از سفارش ها و تأییدیه ها تا حساب های پرداختی، که منجر به انجام سریع تر سفارش ها و کنترل بهتر موجودی می شود.
عملیات مالی : می توان از هایپر اتوماسیون اداری برای کاهش بیش از نیمی از زمان لازم برای بستن دفاتر در بخش درآمد دفتر کل خود استفاده کرد. کسب و کارها انتظار دارند با ادامه بهبود فرآیندهای خود، زمان بسته شدن کامل مالی خود را به نصف کاهش دهد.
زنجیره تامین : این نوع کسب و کارها می توانند از هایپر اتوماسیون به دو صورت استفاده کنند : اول، سیستم نیازها را به طور مداوم و دقیق ردیابی و پیش بینی می کند و به تامین کنندگان اجازه می دهد به پیش بینی ها اعتماد کنند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.
خدمات مشتری : هایپر اتوماسیون به کسب و کارها این امکان را میدهد تا به مشتریان پشتیبانی فنی مورد نیاز را ارائه دهد. اکثر مشتریان راحتترین راه برای تماس با شرکت انتخاب می کنند ، اما بهترین راه ارتباطی با شرکت تلفن و ایمیل است. شرکت ها می توانند چت بات ها و هوش مصنوعی را برای بهینه سازی و خودکارسازی فرآیند خدمات خود ایجاد کنند. با استفاده از هایپراتوماسیون شرکت ها می توانند 50 درصد از درخواستهای مشتری را با چت خودکار ارائه کنند و بقیه را به کانالهای ارتباطی دیگر هدایت میکند.
هدف هایپر اتوماسیون چیست ؟
هدف ابر اتوماسیون (هایپر اتوماسیون) تقلید از روشی است که مشتریان یا کارمندان با نرم افزارها تعامل میکنند و با فرآیند ترکیب میشوند. به عنوان مثال، با ثبت نحوه انجام یک کار توسط افراد، می توان رباتی ایجاد کرد که آن کار را خودکار انجام می دهد. با هوش مصنوعی، این اقدام می تواند شامل درک هدف مشتری و تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی در یک گردش کار باشد. با گذشت زمان، داده های حاصل از این عملیات دیجیتالی را می توان برای یافتن فرصت های پنهان برای بهبود در فرآیند کسب و کار تجزیه و تحلیل کرد. با پیچیده تر شدن وظایف و بهبود سرعت و دقت عملیات تجاری، شما از اتوماسیون به هایپر اتوماسیون حرکت کرده اید.
سوالات متداول
چرا باید ابراتوماسیون (Hyperautomation) را پیاده سازی کنیم؟
هایپراتوماسیون یک استراتژی تجاری است که ارزش جدیدی را از داده های عملیاتی ارائه می دهد. این سیستم فرآیند و تخصص یکپارچه سازی داده ها را با قابلیت های هوش مصنوعی ترکیب می کند تا به سرعت، کارایی و دقت بیشتر در عملیات کاری روزانه دست یابد. این کار را با خودکارسازی گردشهای کاری پیچیده، مانند مدیریت اسناد، تعاملات خدمات مشتری، و بسیاری از فرآیندهای دیگر برای ارائه مزیت رقابتی انجام میدهد.
هایپراتوماسیون چگونه به دست می آید؟
هایپراتوماسیون شامل هماهنگی چندین فناوری، ابزار یا پلتفرم است. این پلت فرم های اتوماسیون فرآیندهای تجاری را با فناوری هایی مانند اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) و فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی ترکیب می کند.
بهترین روش ها برای هایپراتوماسیون چیست؟
بهترین شیوه ها برای ایجاد هایپراتوماسیون در سازمان شما شامل شناسایی جریان های کاری است که ممکن است خودکار شوند، انتخاب ابزارهای اتوماسیون مناسب، استفاده مجدد از سیستم های موجود در صورت امکان و گسترش قابلیت های آنها با اشکال مختلف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین.