آیا می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید؟ اگر بله، پس باید درباره مدیریت کسب و کار بیشتر بدانید. راه اندازی یک کسب و کار،فراتر از ارائه چیزی منحصر به فرد به مخاطبان هدف شماست. برای موفقیت، باید روی بهبود هر فرآیند تجاری تمرکز کنید. اینجا جایی است که مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) مفید است.
افراد زیادی BPM را نمی شناسند و اینکه چگونه می تواند به کسب و کار آنها کمک کند تا به ارتفاعات جدیدی برسد. این پست نگاهی عمیق به مهمترین دلایلی دارد که چرا هر شرکتی باید فرآیندهای تجاری خود را مدیریت کند.
مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟
قبل از بررسی دلایل اهمیت آن، درک BPM ضروری است. همانطور که توسط گارتنر تعریف شده است، این رشته ای است که بر بهبود عملکرد تجاری از طریق ایجاد چابکی تجاری تمرکز دارد.
مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) یک رویکرد سیستماتیک برای تجزیه و تحلیل و بهبود فرآیندهای درون یک سازمان است. این شامل شناسایی، مستندسازی، مدلسازی و بهینهسازی فعالیتهای تجاری برای افزایش کارایی و کاهش هزینهها است.
امروزه این عمل اغلب با استفاده از راه حل های پیشرفته مدیریت فرایندهای تجاری به جای روشهای دستی انجام می شود. این ابزارها برای ساده سازی و بهینه سازی کل فرایند با حذف کارهای خسته کننده و تجمیع اطلاعات شما در یک مکان مناسب طراحی شده اند.
برای درک بهتر BPM، باید تجارت خود را به عنوان یک موتور در نظر بگیرید. BPM به عنوان ابزاری عمل می کند که از طریق آن می توانید تک تک اجزای موتور را برای دستیابی به بهترین عملکرد تنظیم کنید.
برخی از ویژگی های نرم افزار مدیریت فرایند کسب و کار
- از نظر استراتژیک حداکثر منابع را برای به حداقل رساندن هزینه ها افزایش دهید
- موتور قوانین تجارت
- تست فرایندهای تجاری
- همکاری اجتماعی
- نظارت و اندازه گیری
- تجزیه و تحلیل داده ها
بیشتر بخوانید: مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟
مدیریت فرایند کسب و کار چه می کند؟
هر سازمان تجاری، دارای فرآیندهای مشترکی است که برای دستیابی به هدفی ایجاد شده است. با این حال، برخی از فرآیندها به دلایل مختلف می توانند کند، اضافی، تکراری، غیرقابل اعتماد و ناکارآمد باشند.
از طریق BPM، تمام فرآیندهای تجاری به طور مداوم مورد بررسی قرار می گیرند تا زمینه های بهبود را شناسایی کنند. با BPM، شرکت ها، فرآیندها و سیستم های خود را به طور مکرر ارزیابی می کنند تا عوامل مورد نیاز برای بهبود عملکرد را شناسایی کنند. هنگامی که یک کسب و کار هر فرآیند جدیدی را پیاده سازی می کند، BPM کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که فرآیندها به راحتی یکپارچه می شوند.
بیشتر بخوانید: چرا به نرم افزار اتوماسیون اداری نیاز داریم؟
۵ دلیل اهمیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار
- مدل سازی فرایندهای بصری
- دید بهتر و کنترل فرایندهای تجاری خود را به شما می دهد
- کمبودهای عملیاتی را برای بهبود بهره وری مشخص کنید
- برای رقابت پذیری تصمیمات تجاری بهتری بگیرید
- آیتم گردش کار را برای افزایش چابکی عملی تنظیم می کند
مزایای مدیریت فرایند کسب و کار
1. کارایی را بهبود می بخشد
یکی از دلایل اصلی نیاز هر شرکتی به استفاده از BPM این است که به بهبود کارایی کمک می کند. اکثر سازمان ها با چالش مشابهی روبرو هستند که کاهش ناکارآمدی است زیرا باعث اتلاف وقت و هزینه می شود.
مطمئناً برخی از فرآیندها در محل کار وجود دارند که به اندازه لازم کار نمی کنند. با BPM، مدیریت می تواند به راحتی این فرآیندها و مشکلات آنها را شناسایی کند تا مراحل غیر ارزش افزوده را با سیستم های کارآمدتر جایگزین کند.
هنگام استفاده از BPM برای بهبود کارایی، اولین گام شامل شناسایی عملکرد فعلی است. سپس مراحلی برای ایجاد تغییرات اساسی در نظر گرفته می شود. با بهینه سازی فرآیندهای تجاری برای به حداکثر رساندن کارایی، هزینه ها کاهش می یابد و در زمان صرفه جویی می شود.
همانطور که کارایی بهبود می یابد، سطح بهره وری نیز افزایش می یابد. این به کاهش هزینه ها کمک می کند و به کسب و کار امکان می دهد مقرون به صرفه شود. علاوه بر این، شرکت هایی که از BPM استفاده می کنند شانس بیشتری برای رقابت پذیری نسبت به شرکت هایی دارند که از آن استفاده نمی کنند.
موثرترین استراتژی برای بهبود کارایی کسب و کار باید برای تحریک تغییر و اجرای بهبود در سراسر سازمان اتخاذ شود.
2. از انتقال دانش تجاری پشتیبانی می کند
دلیل دیگری که چرا BPM برای هر کسب و کاری بسیار مهم است این است که از انتقال دانش تجاری پشتیبانی می کند. از آنجایی که کارمندان باید در سن خاصی بازنشسته شوند و افراد به هر دلیلی میتوانند سازمان را ترک کنند، کسبوکارها نمیتوانند بدون اطمینان از انتقال دانش کسبوکار به کارمندان اجازه دهند از خانه خارج شوند.
با تمرکز بر BPM، می توان اطلاعات مهم را به دست آورد و برای استفاده در آینده ذخیره کرد.
وقتی کسبوکارها اطلاعات را مستند میکنند، شروع به جمعآوری پایگاهدادهای از دانش انباشتهشده خود میکنند، که به آنها کمک میکند تا به کارایی بالاتری دست یابند. این به اشتراک گذاری فرآیندها، راهنمایی ها و سیاست ها بین کارگران، کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سازمان دانش تجاری را حفظ می کند.
3. یک چارچوب بهبود مستمر ارائه می دهد
برای موفقیت در دنیای رقابتی امروز، شرکت ها نیاز به بهبود مستمر عملکرد خود دارند. یک چارچوب بهبود مستمر برای موفقیت یک شرکت حیاتی است زیرا می تواند خطاها را کاهش دهد، در هزینه ها صرفه جویی کند و محصول نهایی را به شدت بهبود بخشد.
یک راه عالی برای به دست آوردن چارچوبی برای بهبود مستمر، استفاده از BPM است. از آنجایی که بهبودهای کوچکی ایجاد خواهد شد، بهبود مستمر اثر بلندمدتی خواهد داشت. علاوه بر این، نمی توان یک تغییر بزرگ را به یکباره اجرا کرد.
از طریق BPM، این شرکت از نزدیک هر فرآیند تجاری را بررسی میکند و با استفاده از بینشهای مبتنی بر داده، بهبودهایی را به صورت تدریجی انجام میدهد.
با وجود یک چارچوب بهبود مستمر، بهتر میتوانید تغییرات در خواستههای مصرفکننده را تشخیص دهید و به آنها پاسخ دهید.
برای دستیابی واقعی به بهبود مستمر، مشارکت کامل و حمایت کارکنان ضروری است، بنابراین شرکت ها باید فرهنگ بهبود مستمر را در محل کار ایجاد و تغذیه کنند.
هدف استفاده از مدیریت فرایند کسب و کار چیست؟
سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار به شما امکان می دهد مدل های بسازید و معیارها را اندازه گیری کنید تا ارزیابی گردش کار فعلی آسان تر شود. BPM می تواند مقرون به صرفه بودن هزینه کسب و کار را افزایش دهد ، زمان به تحویل کار را بهینه کرده و خدمات بهتری را برای مشتریان تسهیل کند.
نتیجه گیری
مدیریت فرآیند کسب و کار نقشی حیاتی در موفقیت هر سازمان ایفا می کند. با پیاده سازی BPM، کسب و کارها می توانند فرآیندهای خود را ساده کنند، هزینه ها را کاهش دهند و کارایی کلی را بهبود بخشند. این به شرکتها کمک میکند تا با توانمندسازی آنها برای انطباق سریع با شرایط متغیر بازار، رقابتی باقی بمانند.
به عنوان مثال تدارکات بخشی ضروری از عملیات تجاری است که نیاز به مدیریت دقیق و بهینه سازی از طریق BPM دارد. با استفاده از ابزارهایی مانند نقشه برداری فرآیند و اتوماسیون، سازمان ها می توانند به طور قابل توجهی کارایی تدارکات را بهبود بخشند و در عین حال خطاها را کاهش دهند و از انطباق اطمینان حاصل کنند.
استفاده از در مدیریت فرآیند کسب و کار برای سازمان های که به دنبال دستیابی به رشد پایدار در میان هستند، حیاتی است. بنابراین اگر هنوز BPM را در سازمان خود اجرا نکرده اید، وقت آن است که از امروز شروع به بررسی مزایای مهم مدیریت فرایند کسب و کار کنید!