یکی از دلایل اصلی نیاز هر شرکتی به استفاده از BPM این است که به بهبود کارایی کمک می کند. اکثر سازمان ها با چالش مشابهی روبرو هستند که کاهش ناکارآمدی است زیرا باعث اتلاف وقت و هزینه می شود.
مطمئناً برخی از فرآیندها در محل کار وجود دارند که به اندازه لازم کار نمی کنند. با BPM، مدیریت می تواند به راحتی این فرآیندها و مشکلات آنها را شناسایی کند تا مراحل غیر ارزش افزوده را با سیستم های کارآمدتر جایگزین کند.
هنگام استفاده از BPM برای بهبود کارایی، اولین گام شامل شناسایی عملکرد فعلی است. سپس مراحلی برای ایجاد تغییرات اساسی در نظر گرفته می شود. با بهینه سازی فرآیندهای تجاری برای به حداکثر رساندن کارایی، هزینه ها کاهش می یابد و در زمان صرفه جویی می شود.
همانطور که کارایی بهبود می یابد، سطح بهره وری نیز افزایش می یابد. این به کاهش هزینه ها کمک می کند و به کسب و کار امکان می دهد مقرون به صرفه شود. علاوه بر این، شرکت هایی که از BPM استفاده می کنند شانس بیشتری برای رقابت پذیری نسبت به شرکت هایی دارند که از آن استفاده نمی کنند.
موثرترین استراتژی برای بهبود کارایی کسب و کار باید برای تحریک تغییر و اجرای بهبود در سراسر سازمان اتخاذ شود.